Od 7 kwietnia 2023 r. wejdą w życie przepisy o pracy zdalnej. Będzie ona polegała na wykonywaniu pracy całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika. Praca zdalna powinna się odbywać z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Pracownicy pracujący zdalnie powinni mieć stanowisko pracy zorganizowane zgodnie z przepisami bhp. W sytuacji gdy praca zdalna ma polegać na wykonywaniu pracy biurowej, wówczas należy przyjąć, że obowiązkiem pracodawcy jest zorganizowanie stanowiska pracy na takich samych zasadach jak w przypadku telepracy. Zatem właściwe wyposażenie stanowiska pracy pracownika pracującego zdalnie powinno więc uwzględniać
Od 31 marca 2020 r. obowiązuje pakiet pomocowy dla przedsiębiorców, którzy ponieśli straty w związku z pandemią koronawirusa, tzw. tarcza antykryzysowa. Na jego podstawie mogą oni ubiegać się m.in. o dofinansowanie wynagrodzeń pracowników, świadczenia przestojowe, zwolnienie ze składek ZUS. Pracodawcy mają też możliwość wprowadzenia mniej korzystanych warunków zatrudnienia pracowników czy stosowania
Walka z rozprzestrzenianiem się koronawirusa wymaga zmian organizacyjnych również od pracodawców. Powinni oni przede wszystkim podjąć działania w obszarze organizacji miejsca pracy oraz zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Praca w zakładach pracy podlega również ograniczeniom wskazanym w rozporządzeniu w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i
Od 1 stycznia 2019 r. nie ma już oficjalnego wzoru umowy o pracę. Jego pomocniczą wersję opracowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Pracodawcy mogą z niej korzystać albo opracować własny wzór, który będzie zawierał określone przez Kodeks pracy wymagania właściwe dla umowy o pracę.
Telepraca może zostać wprowadzona przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Jej uruchomienie jest zasadniczo możliwe w przypadku zawarcia przez pracodawcę z organizacjami związkowymi porozumienia lub wydania regulaminu dotyczącego stosowania warunków telepracy. Wyjątkowo podstawą świadczenia telepracy może być również wniosek pracownika, który może być skutecznie złożony niezależnie
Odmowa przeniesienia do pracy w innej miejscowości przy niezmienionych warunkach płacowych może być uznana za współprzyczynę rozwiązania umowy o pracę wykluczającą zastosowanie przepisów o rozwiązywaniu stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Pracownik w takim przypadku nie otrzyma odprawy (wyrok Sądu Najwyższego z 12 sierpnia 2009 r., II PK 38/09).
Pracownik, który ma być delegowany do pracy z Polski do Unii Europejskiej, powinien mieć ustalone w umowie o pracę miejsce pracy w kraju, w którym ma wykonywać pracę. Trzeba mu również zapewnić warunki zatrudnienia nie gorsze niż w państwie, do którego został skierowany, m.in. w zakresie minimalnych okresów odpoczynku, minimalnego wymiaru urlopu wypoczynkowego czy minimalnych stawek wynagrodzenia.
Sporządzając umowę o pracę pracodawca powinien zawrzeć w niej przede wszystkim wszystkie wymagane elementy, takie jak: strony umowy, rodzaj umowy, data jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy. Ponadto aby zabezpieczyć swoje interesy ekonomiczne, gospodarcze i wizerunkowe, powinien zamieścić w umowie o pracę regulacje dotyczące np. poufności informacji, zakazu konkurencji czy praw autorskich.
Nasze stowarzyszenie prowadzi placówkę oświatową dla niepełnosprawnych dzieci. Kilkoro dzieci jest objętych indywidualnymi zajęciami w domu. Miejsce zamieszkania dziecka znajduje się poza miejscowością, w której znajduje się placówka i miejsce zamieszkania pracownika. Nasi pracownicy, realizujący dodatkowo zajęcia indywidualne, wykonują również swoją pracę na terenie placówki z innymi dziećmi. Pracownicy
Zaproponowaliśmy pracownikowi, który stale pracuje w Warszawie, półroczne zastępstwo za nieobecnego kierownika naszego oddziału w Poznaniu. Pracownik zgodził się, więc w porozumieniu z nim ustaliliśmy m.in. dodatkowe świadczenia w związku z jego wyjazdem. Czy za ten okres możemy wypłacić zastępcy kierownika należności delegacyjne na zasadach wskazanych w rozporządzeniu o podróżach służbowych i czy
W przypadku pracowników budowlanych miejsce pracy powinno być określone jako ruchome miejsce pracy. Można je zatem wskazać jako budowy prowadzone przez danego pracodawcę na określonym obszarze.
Większość pracowników naszej firmy (sieci aptek) ma określone w umowie o pracę miejsce świadczenia pracy jako "apteki pracodawcy na terenie woj. mazowieckiego". W przyszłym miesiącu właściciel będzie otwierał kolejną aptekę, jednak już poza woj. mazowieckim. Czy nowym pracownikom można wpisać w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy "apteki firmy X na terenie woj. mazowieckiego i woj. łódzkiego"?
Pracownik, którego chcemy zatrudnić, będzie wykonywał pracę w Poznaniu i we Wrocławiu. Nie będzie on miał ścisłego podziału, w jakie dni tygodnia ma pracować w Poznaniu, a w jakie we Wrocławiu. Będzie to zależało od bieżących potrzeb pracodawcy. Pracownik będzie pracował na stanowisku dyrektora zarządzającego filiami naszej firmy, które mieszczą się w tych dwóch miastach. W jaki sposób należy mu określić
W dziale sprzedaży zatrudniamy 4 pracowników. 13 lutego pracownicy odmówili wykonywania pracy, twierdząc, że w pomieszczeniu, w którym pracują, jest za zimno - temperatura wynosiła 10oC. Pracownicy poinformowali nas o zaistniałej sytuacji telefonicznie i opuścili miejsce pracy (nie posiadamy innego pomieszczenia, do którego pracownicy mogliby się udać, aby wykonywać swoje obowiązki służbowe). 14 lutego
Kształtowanie zatrudnienia w okresie spowolnienia gospodarczego wymaga od pracodawcy zlecania pracownikom nowych zadań, przenoszenia dotychczas zatrudnionych pracowników na inne stanowiska pracy bądź ograniczania lub zwiększania wymiaru ich etatów. Zmiany zapotrzebowania na pracę warto uwzględnić już przy zatrudnianiu pracowników. Często bowiem treść umowy o pracę przesądza o tym, czy pracownika uda
Chcemy zatrudnić opiekuna dzieci niepełnosprawnych. Będzie on pracował z dziećmi w naszym ośrodku, a dodatkowo w każdy piątek będzie odbierał dzieci z ośrodka i jeździł z nimi do lekarzy specjalistów na terenie naszego województwa. Czy możemy opiekunowi zapisać w umowie o pracę, że jego miejsce pracy obejmuje obszar całego województwa?
Chcemy zatrudnić pracownika na stanowisku elektryka. Siedziba firmy mieści się w Wołominie, ale pracownik ten będzie świadczył usługi zarówno w siedzibie firmy, jak i na terenie całej Warszawy. Jak powinniśmy określić jego miejsce pracy w umowie o pracę? Czy jest różnica między miejscem pracy a miejscem wykonywania pracy?