W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
W okresie od 1 stycznia 2013 r. do 30 czerwca 2015 r. dłużnicy znajdujący się w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji nie mieli obowiązku korygowania odliczenia podatku naliczonego z niezapłaconych faktur VAT (art. 89b ustawy o VAT). Potwierdzają to organy podatkowe w wydawanych interpretacjach oraz wyroki sądów administracyjnych. Oto fragment interpretacji MF w tej sprawie.
W 2011 r. firma handlowa (Omega Sp. z o.o.) sprzedała towary brytyjskiej firmie A. w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej. Spółka Omega nie otrzymała należności za sprzedane towary. W 2012 r. właściwy sąd brytyjski, działając na podstawie brytyjskich przepisów, ogłosił upadłość kontrahenta, tj. firmy A. Spółka Omega posiada w stosunku do firmy A. wierzytelności objęte tym postępowaniem. Na przedmiotową
Statystyki prowadzonych postępowań upadłościowych pokazują, że w dalszym ciągu znaczna część przedsiębiorców zgłasza swoje wierzytelności w postępowaniu upadłościowym samodzielnie, bez korzystania z profesjonalnej pomocy prawnej. Ogólnodostępne portale internetowe oferują za niewielką opłatą lub często nieodpłatnie możliwość skorzystania ze wzorów zgłoszenia wierzytelności. Czynność zgłoszenia wierzytelności
Jesteśmy grupą znajomych, którzy od początku lat 90. prowadzą działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. W pewnym momencie w celu uwiarygodnienia spółki w oczach kontrahentów podnieśliśmy jej kapitał z 20 000 PLN do 900 000 PLN. Nie wszyscy wspólnicy ostatecznie wpłacili gotówkę do spółki w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego. Na początku tego roku musieliśmy
Byliśmy generalnym wykonawcą hali produkcyjnej z zapleczem biurowym w legnickiej specjalnej strefie ekonomicznej. Inwestycja została zakończona w roku 2008. Wszyscy nasi podwykonawcy udzielali nam gwarancji na okres nie krótszy niż 5 lat. Jako zabezpieczenie należytego wykonania zobowiązań podwykonawców z tytułu gwarancji potrącaliśmy 5% z każdej faktury wystawionej przez podwykonawcę. W kwietniu 2010
Czy przedsiębiorstwo państwowe, co do którego została ogłoszona upadłość według ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze, prowadzące nadal działalność gospodarczą podlega obowiązkowemu badaniu sprawozdania finansowego? Nasza firma spełnia warunki określone w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości.
Nasza jednostka posiada należności od firmy, wobec której wszczęto postępowanie upadłościowe z możliwością wszczęcia układu. Czy w takiej sytuacji istnieje obowiązek tworzenia odpisów aktualizujących i czy są one kosztem uzyskania przychodów?
Firma, dla której wykonano usługi i wystawiono faktury VAT, zalegała z płatnościami. Od wystawionych faktur odprowadzono podatek VAT oraz podatek dochodowy. Firma ta następnie przeniosła na nas swoją wierzytelność (cesja) względem innego podmiotu. Podmiot ten ogłosił jednak upadłość i w chwili obecnej wierzytelności są nie do odzyskania. Otrzymaliśmy pismo od syndyka masy upadłości oraz z sądu o ogłoszeniu