Towary handlowe otrzymane w darowiźnie i przeznaczone do dalszej odsprzedaży należy wpisać w kolumnie 17 pkpir. Podatnik powinien je również ująć w remanencie początkowym oraz na koniec roku podatkowego w remanencie końcowym – jeśli nie zostaną sprzedane. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Nakłady ponoszone przez podatnika na dostosowanie cudzej nieruchomości lub środka trwałego do własnych potrzeb są klasyfikowane jako tzw. inwestycja w obcym środku trwałym. Rozliczenie podatkowe tego rodzaju wydatków może być dla podatników problematyczne, szczególnie w sytuacji wcześniejszego terminu rozwiązania umowy lub zwrotu poniesionych nakładów. W publikacji wskazujemy, w jaki sposób należy
Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników oraz niektórzy przedsiębiorcy zatrudniający pracowników mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. W niniejszej publikacji omówione zostaną zasady zawieszania działalności gospodarczej oraz skutki podatkowe i składkowe takiej decyzji. Wyjaśnione zostaną również zasady prowadzenia pkpir i ksiąg rachunkowych w tym okresie.
Podatnik musi wykazać w spisie z natury budowane, ale niesprzedane budynki mieszkalne. Wyceny tych budynków należy dokonać według kosztów wytworzenia. Usługi niezbędne do wybudowania tych budynków nabyte od podwykonawców podatnik powinien ujmować w kolumnie 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu”. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment
Od 1 stycznia 2018 r. z przepisów ustawy o PIT usunięto regulacje nakładające na podatników obowiązek składania zawiadomień o prowadzeniu pkpir oraz o powierzeniu jej prowadzenia biuru rachunkowemu. Nie zostało to jednak uwzględnione w przepisach rozporządzenia w sprawie pkpir, z których nadal wynikał obowiązek składania takich zawiadomień. W związku z tym podatnicy nie wiedzieli, jak powinni w tej
Od 8 kwietnia 2016 r. obowiązuje nowy wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Muszą go stosować podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą. Podatnicy, którzy przed 8 kwietnia 2016 r. rozpoczęli ewidencjonowanie przychodów i kosztów na dotychczasowym wzorze pkpir, mogą to nadal robić do końca 2016 r. Zmiana wzoru pkpir to niejedyna zmiana związana z prowadzeniem podatkowej księgi przychodów
Minister Finansów opublikował projekt zmian rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir. Proponowane zmiany - w przeważającej mierze - są związane z koniecznością dostosowania przepisów rozporządzenia do zmian, które wprowadzono od 1 stycznia 2016 r. w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof). Znowelizowane przepisy mają zacząć obowiązywać od następnego dnia po dniu ich
Przepisy Kodeksu spółek handlowych dopuszczają kilka sposobów rozwiązania spółki jawnej. Przede wszystkim można wskazać na rozwiązanie poprzedzone likwidacją, jak również z powodzeniem stosowane w praktyce rozwiązanie bez likwidacji, a także rozwiązanie spółki przez sąd, gdy ma ona tylko dwóch wspólników. W artykule zostały przedstawione skutki podatkowe, jakie wystąpią w przypadku ich zastosowania
W związku ze zbliżającymi się świętami firma będzie zamknięta od 24 grudnia 2014 r. do 7 stycznia 2015 r. Czy inwentaryzację kasy można przeprowadzić 23 grudnia 2014 r. lub 7 stycznia 2015 r.? Jeśli tak, to czy w protokole inwentaryzacji kasy powinniśmy wpisać datę rzeczywistego jej przeprowadzenia czy datę 31 grudnia?
Od stycznia 2010 r. prowadzę indywidualną działalność gospodarczą w zakresie produkcji elektrycznego sprzętu oświetleniowego. Do tej pory nie rozpocząłem produkcji i sprzedaży. Poniosłem natomiast spore wydatki na prowadzone przeze mnie prace twórcze, które są niezbędne do uruchomienia produkcji. Wszystkie poniesione wydatki są udokumentowane fakturami VAT. Dotyczą one tworzenia prototypów urządzeń
Jestem w trakcie rejestracji działalności gospodarczej z terminem jej rozpoczęcia w lipcu 2005 r. W czerwcu kupiłam komputer oraz faks. Czy będę mogła te niezbędne do rozpoczęcia działalności zakupy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w lipcu 2005 r.?