Kalendarium wydarzeń luty 2024 r.
Od 1 lipca 2023 r. wprowadzono liczne zmiany w postępowaniu przed sądami pracy. Między innymi nastąpiła zmiana właściwości sądów, wprowadzono też przepisy, które ułatwią uświadamianie stron procesu o jego postępach i kierunku. Natomiast od 28 września 2023 r. zwolniono pracowników z opłat od pozwów składanych w sprawach z zakresu prawa pracy.
Od 7 listopada 2019 r. zacznie obowiązywać największa od kilkunastu lat nowelizacja procedury cywilnej. Wpłynie ona także na procesy toczące się przed sądami pracy. Jedną z nowości - odnoszącą się tylko do sądów pracy - jest zmiana przewidująca możliwość dalszego nakazania zatrudniania pracownika na czas procesu po nieprawomocnym przywróceniu pracownika do pracy przez sąd pierwszej instancji. Wcześniej
Rząd przyjął projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. Według założeń projektodawców ma on się przyczynić do uproszczenia i unowocześnienia procedur podatkowych oraz uszczelnienia systemu poboru podatków. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
MF przygotowało projekt zmian w Ordynacji podatkowej. Dzięki planowanej nowelizacji podatnicy zyskają możliwość ustanawiania pełnomocnika ogólnego do reprezentacji we wszystkich rodzajach spraw i procedur. Odpadnie im zatem uciążliwy (i kosztowny) obowiązek składania dokumentu pełnomocnictwa do akt każdej poszczególnej sprawy podatkowej. Pozostałych planowanych zmian nie można już jednoznacznie pozytywnie
Podatnik, jak też każda inna osoba, którą czeka kontakt z organem podatkowym, może działać w ramach prowadzonych procedur podatkowych osobiście albo przez wybranego przez siebie pełnomocnika. Opcja ta stosowana jest najczęściej wtedy, gdy podatnik chce, aby o jego interesy zadbał profesjonalista. W artykule przedstawiamy: kto może być pełnomocnikiem, do czego można go upoważnić, jak należy go powołać
W relacjach z organami podatkowymi podatnicy i inne podmioty mogą działać osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika. Znaczenie pełnomocnika w sprawach podatkowych stale wzrasta. Podatnik często nie radzi sobie samodzielnie z fiskalizmem organów podatkowych, nieprecyzyjnymi przepisami prawa podatkowego oraz często sprzecznymi ze sobą interpretacjami tych przepisów.