1 lipca 2023 r. weszły w życie przepisy wprowadzające okresowe dopłaty do rat spłaty kredytów hipotecznych udzielanych na zakup pierwszego mieszkania. Wsparcie ze strony państwa otrzymają także oszczędzający na cele mieszkaniowe. Przedstawiamy najważniejsze informacje o nowych rozwiązaniach wprowadzanych ustawą o pomocy państwa w oszczędzaniu na cele mieszkaniowe (dalej: ustawa).
W 2023 r. podatnicy nie mogą już dokonywać odpisów amortyzacyjnych od nieruchomości mieszkalnych nabytych lub wytworzonych przed 1 stycznia 2022 r. oraz zaliczać ich do kosztów podatkowych. Takie prawo przysługiwało im tylko do końca 2022 r. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Od 1 stycznia 2023 r. podatnikom nie będzie przysługiwało prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej budynków mieszkalnych, wybudowanych przed 1 stycznia 2022 r., oraz zaliczania ich do kosztów uzyskania przychodów. Organy podatkowe nie będa przy tym oceniały, czy nowe przepisy naruszają konstytucyjną zasadę ochrony praw nabytych. Stanowisko takie zajął Dyrektor Krajowej Informacji
MF wydał rozporządzenie, w którym zaniechał poboru podatku od umorzonych kredytów zaciągniętych na własne cele mieszkaniowe przed 15 stycznia 2015 r. Zaniechanie ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2021 r.
Spółka z o.o. zamierza kupić mieszkanie na rynku pierwotnym w celu lokaty kapitału lub przyszłościowo jako zabezpieczenie kredytów. Mieszkanie nie będzie wynajmowane - przynajmniej na razie. Czy można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na czynsz płacony do wspólnoty, energię elektryczną itp., mimo że mieszkanie nie przynosi przychodu z najmu?
Przedmiotem mojej działalności gospodarczej jest pośrednictwo finansowe. Działalność jest prowadzona w dwóch biurach. Siedziba jest określona w mieszkaniu. Jak rozliczać koszty wody, ogrzewania oraz prądu i telefonu? Jaki największy metraż domu może być przeznaczony na biuro? Co mogę odliczać i w jakiej wysokości? Mam fakturę za ogrzewanie na olej. Jak to rozliczyć?
Czy kaucja zabezpieczająca wynajem lokalu na cele użytkowe jest dochodem i czy podlega opodatkowaniu VAT? Nadmieniam, że wynajem nie jest związany z działalnością gospodarczą.
Czy w trakcie kontroli podatkowej przeprowadzanej w mojej firmie kontrolujący może żądać ode mnie informacji, których udzielenie może się okazać dla mnie niekorzystne? Czy kontrola może zostać przeprowadzona w jednym z lokali (mieszkalnym), który wprawdzie wynajmuję na firmę, ale nie prowadzę w nim żadnej działalności (nie odliczam kosztów z tego tytułu)?