Niepewność otoczenia gospodarczego – spowodowana głównie agresją Rosji na Ukrainę, ale również pandemią COVID-19, inflacją, rosnącymi kosztami surowców i pracy, sytuacją na rynku energii i ciepła – wymaga uwzględnienia nie tylko w księgach rachunkowych, ale przede wszystkim w sprawozdaniu finansowym, skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym i w sprawozdaniu z działalności. Komitet Standardów Rachunkowości
Inwentaryzacja jest niezbędnym elementem odpowiedzialności pracowników za powierzone mienie. Na jej podstawie pracodawca ma możliwość obciążenia pracowników brakami w powierzonym mieniu. Jednak musi ona przebiegać według ustalonych reguł, a za czas poświęcony na uczestnictwo w inwentaryzacji pracownicy mają prawo do wynagrodzenia.
Przedłużająca się pandemia COVID-19 i nakładane w związku z tym ograniczenia w zakresie działalności powodują, że wielu przedsiębiorców decyduje się lub jest zmuszonych podjąć decyzję o likwidacji działalności. W tym materiale przedstawiamy, jak proces ten przebiega w księgach rachunkowych likwidowanej jednostki.
Podatnik może zaliczyć do kosztów niedobory stwierdzone w trakcie inwentaryzacji, pod warunkiem że są to niedobory niezawinione i nie stanowią ubytków w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Jednym z podstawowych sposobów rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych jest kompensata niedoborów z nadwyżkami. Zasada dokonywania kompensat nie wynika z żadnych przepisów prawnych, lecz została wypracowana w praktyce przez jednostki jako sposób rozliczania niedoborów niezawinionych, tzn. powstałych z przyczyn wykluczających odpowiedzialność materialną osoby, której powierzono "brakujące" składniki majątku
Podatkowa księga przychodów i rozchodów (dalej: pkpir) jest ewidencją prowadzoną dla celów podatku dochodowego. Zasadniczo wynika z niej jedynie wysokość przychodów i kosztów podatkowych. Natomiast księgi rachunkowe to "obraz" całego przedsiębiorstwa, z całym jego majątkiem i wszystkimi zobowiązaniami. Dlatego dla podatników, którzy z początkiem nowego roku mają obowiązek zaprowadzenia ksiąg rachunkowych
W związku ze zbliżającymi się świętami firma będzie zamknięta od 24 grudnia 2014 r. do 7 stycznia 2015 r. Czy inwentaryzację kasy można przeprowadzić 23 grudnia 2014 r. lub 7 stycznia 2015 r.? Jeśli tak, to czy w protokole inwentaryzacji kasy powinniśmy wpisać datę rzeczywistego jej przeprowadzenia czy datę 31 grudnia?
Kodeks pracy wyczerpująco normuje odpowiedzialność materialną pracowników, ustanawiając podstawy tej odpowiedzialności odmiennie od zasad przyjętych w Kodeksie cywilnym. Odpowiedzialność materialna pracownika jest różna ze względu na jej charakter. Mamy więc do czynienia albo z odpowiedzialnością pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy, albo z odpowiedzialnością za mienie powierzone pracownikowi
Spółka z o.o. prowadzi pełną księgowość, nie prowadzi jednak magazynu, a zakupione materiały przekazuje do zużycia w momencie zakupu i księguje w koszty. Zgodnie z ustawą o rachunkowości wystarczające jest, aby dokonać inwentaryzacji tych składników na koniec roku obrotowego. Czy dla celów pdop i deklaracji CIT-2 takie postępowanie jest prawidłowe?