Przedsiębiorca prowadzi m.in. działalność polegającą na wynajmie krótkoterminowym (symbol PKWiU z 2015 r. – 55.20.19.0 „Pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania bez obsługi”) na rzecz klientów indywidualnych. Jest to jedyny rodzaj sprzedaży dokonywanej przez przedsiębiorcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników
Tradycyjną formą zapłaty za dokonywane transakcje jest zapłata w gotówce, tj. za pomocą banknotów lub monet. Transakcje opłacane w gotówce generują u przedsiębiorców tzw. obrót gotówkowy. Wszelkie inne sposoby zapłaty generują u przedsiębiorców tzw. obrót bezgotówkowy. Najczęściej obrót bezgotówkowy jest aktywowany poprzez opłacanie transakcji przelewem albo z wykorzystaniem karty płatniczej lub płatności
Nowe limity płatności gotówkowych w transakcjach miedzy przedsiębiorcami i z udziałem konsumentów zaczną obowiązywać w 2023 roku zamiast w 2022.
W 2019 r. wejdą w życie duże nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowych zasad prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej oraz pracowniczych planów kapitałowych.
Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują zmiany w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów związane z wprowadzeniem zakazu zaliczania do kosztów uzyskania przychodów płatności gotówkowych powyżej 15 000 zł. Efektem wprowadzonych zmian jest m.in. poszerzenie katalogu dowodów księgowych o nowy rodzaj dokumentu. To na jego podstawie podatnicy prowadzący pkpir mają obowiązek
Od 1 stycznia 2017 r. zostanie obniżony limit wartości transakcji zawieranych między przedsiębiorcami, za które płatność może następować gotówką, z 15 000 euro do 15 000 zł. Wyłączona zostanie też możliwość zaliczania przez podatników do kosztów uzyskania przychodów wydatków powyżej 15 000 zł opłaconych w całości gotówką. Ministerstwo Finansów potwierdziło, że nowe przepisy nie będą dotyczyć kompensat
Podatnik, który uregulował gotówką wydatki wynikające ze zbiorczej faktury dokumentującej kilka transakcji, może je w całości zaliczyć do kosztów, nawet jeżeli wartość faktury przekracza 15 000 zł. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Firma chce kupić od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej maszynę, której wartość przekracza 15 000 zł. Sprzedawca deklaruje, że nie ma konta bankowego i chce otrzymać zapłatę w gotówce. Czy w tej sytuacji firma może dokonać transakcji gotówkowej i zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodów?
Jeden ze współwłaścicieli firmy dokonał dużej płatności gotówką na rzecz jednego z kontrahentów. Księgowa zwróciła mu uwagę, że taka płatność ze względu na jej wielkość przekraczającą 15 000 zł nie będzie mogła być uznana za koszt uzyskania przychodu. Czy w tej sytuacji możemy coś zrobić z tą transakcją?
Od ponad roku obowiązuje obniżony do 15 000 zł limit wartości transakcji zawieranych pomiędzy przedsiębiorcami, który zobowiązuje do ich dokonywania za pośrednictwem rachunku płatniczego. Przedsiębiorcy nadal mają liczne wątpliwości, w jakich przypadkach dokonywanie płatności gotówką jest wykluczone. W raporcie kompleksowo omawiamy zasady dokonywania płatności między przedsiębiorcami oraz udzielamy