Od 1 lutego 2026 r. Krajowy System e-Faktur (dalej: KSeF) stanie się obowiązkowy dla wszystkich podatników VAT. Obowiązek wystawiania faktur w KSeF dotknie początkowo największych podatników VAT (od 1 lutego 2026 r.), ale już od 1 kwietnia 2026 r. obejmie pozostałych podatników VAT (z kilkoma wyjątkami). W publikacji przedstawiamy, w jaki sposób będzie przebiegał proces wystawiania faktur w obowiązkowym
Sejm zakończył prace nad ustawą wprowadzającą zmiany w zakresie stosowania obowiązkowego KSeF. Zostało potwierdzone etapowe wejście w życie KSeF (od 1 lutego 2026 r., od 1 kwietnia 2026 r. i od 1 stycznia 2027 r.). Ponadto umożliwiono wystawianie w KSeF faktur dla konsumentów oraz faktur z załącznikami. Każdy podatnik będzie mógł wybrać wystawianie faktur w trybie offline24.
Przy ustalaniu momentu powstania przychodu i kosztu udokumentowanego fakturą ustrukturyzowaną należy brać pod uwagę art. 106na ustawy o VAT, który w sposób szczególny ustala moment wystawiania takich faktur. Takie stanowisko potwierdził MF w odpowiedzi udzielonej redakcji „MONITORA księgowego”.
W przypadku faktur ustrukturyzowanych w kolumnie 3 pkpir „Nr dowodu księgowego” podatnik powinien wpisywać numer faktury nadany przez jej wystawcę, a nie numer wygenerowany przez KSeF. Potwierdził to MF w odpowiedzi udzielonej na pytanie redakcji „MONITORA księgowego”.
Począwszy od lipca 2024 r. polscy podatnicy VAT czynni będą zobligowani do stosowania faktur ustrukturyzowanych. Związane z tym wyzwania to nie tylko konieczność posługiwania się zaktualizowanym oprogramowaniem czy nowymi procedurami. Podatnicy będą musieli zmienić część swoich dotychczasowych przyzwyczajeń, w szczególności tych związanych z doręczaniem faktur. Będzie to dotyczyło zarówno podatników