Zwrot towaru jest na ogół spowodowany jego złą jakością lub istnieniem ukrytych wad. W takiej sytuacji kupujący może m.in. odstąpić od umowy z żądaniem zwrotu wynagrodzenia lub żądać wymiany wadliwego towaru na nowy, pozbawiony wad. Choć elementem wspólnym obu tych sytuacji jest zwrot towaru, to skutki podatkowe i bilansowe istotnie różnią się od siebie.
Po zakończeniu roku obrotowego często zdarza się, że firmy muszą wystawić faktury korygujące do sprzedaży zrealizowanej (zafakturowanej) w roku poprzednim. Faktury korygujące dotyczą zarówno zmniejszeń zrealizowanych w poprzednim roku przychodów (np. gdy następuje zwrot wyrobów, towarów, materiałów czy też udzielenie rabatu, upustu, bonifikaty), jak i ich zwiększeń (np. w wyniku pomyłki na fakturze
Koniec roku wiąże się nieodłącznie z "przypisywaniem" kosztów i przychodów do określonych okresów sprawozdawczych, tj. ustaleniem, które przychody i koszty dotyczą zamykanego roku, a które należy rozliczyć w roku następnym. Dotyczy to nie tylko prawidłowej kwalifikacji kosztów i przychodów z punktu widzenia przepisów ustawy o rachunkowości, ale także ustalenia prawidłowego dochodu, podstawy opodatkowania