Nakłady ponoszone przez podatnika na dostosowanie cudzej nieruchomości lub środka trwałego do własnych potrzeb są klasyfikowane jako tzw. inwestycja w obcym środku trwałym. Rozliczenie podatkowe tego rodzaju wydatków może być dla podatników problematyczne, szczególnie w sytuacji wcześniejszego terminu rozwiązania umowy lub zwrotu poniesionych nakładów. W publikacji wskazujemy, w jaki sposób należy
Kalendarium wydarzeń luty 2024 r.
Podmioty gospodarcze w toku prowadzonej działalności bardzo często wykorzystują samochody osobowe, których podstawą używania jest umowa leasingu. Po zakończeniu umowy samochód może zostać wykupiony przez przedsiębiorcę i dalej używany na potrzeby prowadzonej działalności, a następnie sprzedany. Przedstawiamy podatkowe i rachunkowe skutki wykupu i sprzedaży leasingowanego pojazdu.
W praktyce zdarza się, że przedsiębiorca zakupi składnik rzeczowego majątku trwałego, którego wartości - ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok - nie zaliczy do środków trwałych, lecz ujmie bezpośrednio w kosztach. Jeśli jednak okaże się, że faktyczny okres używania tego składnika majątku będzie inny niż ten przewidywany, tzn. będzie dłuższy niż rok, i zostaną spełnione
Ustawy podatkowe wskazują (art. 22g ust. 17 updof oraz art. 16g ust. 13 updop), że jeżeli środek trwały uległ ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, to wartość początkową tych środków należy powiększyć o sumę wydatków na ich ulepszenie. Od 1 stycznia 2018 r. kwota graniczna ulepszenia wynosi 10 000 zł. Należy jednak zwrócić uwagę, że w przypadku ulepszeń
Z roku na rok rośnie liczba przedsiębiorców, którzy dokonują darowizn towarów na cele charytatywne. Tego rodzaju działalność nabiera rozpędu zwłaszcza w okresie świąt Bożego Narodzenia. W raporcie przedstawiamy, jakie skutki w podatku dochodowym oraz VAT wywołuje dokonanie darowizny towarów na cele charytatywne oraz jej otrzymanie, jak ją dokumentować i ewidencjonować w księgach rachunkowych.
Transakcje sprzedaży i zakupu w systemie ratalnym mają swoje zalety ekonomiczne. Rozłożenie na raty płatności za towar powoduje jednak liczne wątpliwości co do rozliczenia sprzedaży i zakupu w rachunku podatkowym oraz ujęcia transakcji w księgach rachunkowych. Przede wszystkim nasuwają się pytania: ● czy sprzedaż lub zakup ratalny powinny być uwzględnione w rachunku podatkowym w całej wartości czy
Spółka kilka lat temu otrzymała aportem grunt wraz z dwoma budynkami (tak wpisano w akcie notarialnym). Zostały one wprowadzone do ewidencji środków trwałych w wartościach początkowych stanowiących łącznie kwotę 800 000 zł (100 000 zł - grunt, 200 000 zł - budynek nr 1, 500 000 zł - budynek nr 2). W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji stwierdzono, że oprócz tych dwóch budynków na otrzymanym gruncie