24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Planując wymiary czasu pracy na 2018 r. należy wziąć pod uwagę konieczność oddania dnia wolnego za święto, które przypada w sobotę. W 2018 r. trzeba będzie zapewnić pracownikom dodatkowy dzień wolny za święto Trzech Króli przypadające w sobotę 6 stycznia. Nie należy też zapominać o obowiązkach w zakresie urlopów wypoczynkowych. Niektórzy pracodawcy muszą bowiem ustalić m.in. plany urlopów na 2018 r
Dofinansowanie wypoczynku pracowników i ich rodzin – rozliczenia podatkowe, ZUS i ewidencja księgowa
Okres letni to czas, w którym większość pracowników wykorzystuje przysługujący im urlop wypoczynkowy. Wielu pracodawców decyduje się na dofinansowywanie kosztów wypoczynku swoich pracowników i ich rodzin. Przedstawiamy, jak prawidłowo rozliczyć takie dofinansowanie po stronie pracownika i pracodawcy.
Pracownikom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej chcemy przyznać pomoc z ZFŚS w postaci zapomóg pieniężnych na zakup wyprawek szkolnych dla dzieci. Jakie zapisy powinny znaleźć się w regulaminie ZFŚS? Jak prawidłowo rozliczyć rachunkowo i podatkowo w księgach rachunkowych wypłatę takich zapomóg?
Spółka poniosła koszty zorganizowania wyjazdu integracyjnego - majówki dla pracowników. Jej koszt w 20% pokrywają pracownicy, a w 80% spółka. Jak ująć w księgach rachunkowych koszty organizacji tej imprezy? Czy koszt wycieczki w części pokrytej przez spółkę może zostać zaliczony do kosztów podatkowych? Czy po stronie pracowników należy rozpoznać przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu
Firma organizuje dla dzieci pracowników paczki mikołajkowe oraz imprezę świąteczną. Paczki będą zakupione ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, natomiast impreza mikołajkowa zostanie sfinansowana ze środków obrotowych. Czy tego typu świadczenia powinny być oskładkowane i opodatkowane? Jak ustalić podstawę wymiaru składek i podatku dochodowego?
Pracodawcy, którzy mają obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, powinni w terminie do 30 września 2013 r. przekazać na wydzielony rachunek bankowy tego funduszu drugą ratę odpisów ustalonych na ten rok kalendarzowy. Co istotne, przekazanie środków pieniężnych na rachunek bankowy jest warunkiem koniecznym zaliczenia odpisów na ZFŚS do kosztów uzyskania przychodów. Na moment uznania
Pracodawcy, prowadząc działalność socjalną na rzecz swoich pracowników, powinni przestrzegać określonych reguł, aby móc zaliczyć wydatki o charakterze socjalnym do kosztów uzyskania przychodów, a z drugiej strony nie wygenerować niepotrzebnie u pracowników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Bezpośrednie wydatki pracodawców na działalność socjalną nie są uznawane
Sprzedaliśmy środki trwałe sfinansowane poprzednio z funduszu ZFRON w ramach pomocy de minimis dla zakładu pracy chronionej, na co otrzymaliśmy stosowne zaświadczenie z urzędu gminy. Jak wyliczyć kwotę, którą powinniśmy zwrócić na fundusz? W jaki sposób można teraz rozporządzić pieniędzmi uzyskanymi ze sprzedaży, czy również stanowią pomoc de minimis? Prosimy o podanie przykładu wyliczeń i księgowań
Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych zobowiązanie na rzecz zakładowego funduszu świadczeń socjalnych z tytułu nie w pełni przekazanego odpisu za rok poprzedni?
Jesteśmy zakładem pracy chronionej. Tworzymy zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych - ZFRON (środki pochodzą z ulg podatkowych). Zgromadzone środki wykorzystujemy między innymi na zakup środków trwałych. W naszych księgach w chwili oddania do używania środka trwałego sfinansowanego z ZFRON stosujemy zapis: Wn konto 85 „Fundusz ZFRON” Ma konto 84 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów
Zamierzamy kupić bony towarowe dla pracowników naszej firmy. Proszę o przedstawienie sposobu księgowania.
Do 30 września 2005 r. pracodawcy powinni przekazać na rachunek bankowy funduszu świadczeń socjalnych pozostałą część naliczonych odpisów na fundusz (art. 6 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych). Jak należy to prawidłowo ewidencjonować?
Z dotychczasowej spółki zostały wydzielone wydziały produkcyjne jako samodzielne spółki. Przejście pracowników do wydzielonych spółek nastąpiło w trybie art. 23' Kodeksu pracy. Wobec tego podziałowi podlega również ZFŚS. W związku z tym zawarte zostało porozumienie dotyczące podziału dotychczasowego stanu środków ZFŚS. Kwoty wynikające z porozumienia przedstawiają się następująco: - stan ZFŚS na rachunku
Jak zaksięgować korektę zmniejszającą naliczenie zakładowego funduszu socjalnego za 2004 r.? Czy należy pomniejszyć koszty 2004 r. czy w 2005 r., kiedy będą wycofywane środki z rachunku funduszu na rachunek bieżący? Proszę o przedstawienie księgowań w układzie kosztów „czwórek” i „piątek”.
W związku z tym, że moja firma od 2005 r. ma obowiązek utworzenia ZFŚS, a ewidencję kosztów prowadzimy tylko przy użyciu kont zespołu 4, uprzejmie proszę o podanie wzoru księgowania odpisów i wpłat na ten fundusz. Czy mogę zaliczyć w koszty kwotę naliczonego odpisu miesięcznego, czy dopiero w momencie przekazania wpłaty na wyodrębniony rachunek funduszu?