Kalendarium wydarzeń październik 2023 r. Sąd Najwyższy przychylił się do stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy wskazującego, że uruchomienie wypożyczalni sprzętu sportowego czy biblioteki w placówce, która zasadniczo jest nastawiona na handel, aby prowadzić działalność handlową w niedziele, stanowi obejście prawa. W wyroku z 13 września 2023 r. (sygn. akt III KK 155/23) Sąd Najwyższy wskazał, że zorganizowanie
kalendarium wydarzeń od 30 grudnia 2022 r. do 24 stycznia 2023 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie przedłużające do końca 2024 r. zaniechanie poboru podatku od części dochodów związanych z kredytem mieszkaniowym. Celem MF jest wsparcie kredytobiorców i kredytodawców w ramach programu zawierania ugód dotyczących „kredytów frankowych”.
Pracodawca ma obowiązek przekazać pracownikowi w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy o pracę informację o warunkach zatrudnienia. Taka informacja może zawierać jedynie wskazanie odpowiednich przepisów dotyczących warunków zatrudnienia lub mieć formę opisową.
Z pracownikami młodocianymi w wieku od 15 do 18 lat można zawrzeć umowę o pracę na wykonywanie prac lekkich. Młodocianych można zatrudnić na stałe, sezonowo albo dorywczo, uwzględniając w każdym przypadku wymagania zawarte w Kodeksie pracy dotyczące zawierania umów z takimi pracownikami. Znacznie mniej warunków do spełnienia jest przy zawieraniu z młodocianymi umów cywilnoprawnych.
Płatnicy składek - m.in. pracodawcy, zleceniodawcy - mają obowiązek do 28 lutego 2018 r. przekazać swoim zatrudnionym roczną informację o rozliczonych za nich składkach i wypłaconych świadczeniach. Błędne dane przekazane w informacji mogą skutkować wszczęciem postępowania wyjaśniającego przez ZUS, w wyniku którego zostaną ustalone prawidłowe wartości składek.
Pracodawca, który chce zlikwidować regulamin pracy, gdyż zatrudnia mniej niż 50 pracowników, musi przejść taką samą procedurę jak przy jego wprowadzaniu. Jeśli działają u niego związki zawodowe, musi z nimi ustalić uchylenie regulaminu pracy. Jeżeli natomiast w firmie nie ma organizacji związkowych, pracodawca może samodzielnie uchylić regulamin pracy.
Zatrudniliśmy pracownika, który w 2015 r. w innym zakładzie wykorzystał już 21 dni urlopu wypoczynkowego. W czasie trwania umowy zawartej z naszym zakładem na okres próbny od 1 września do 30 listopada 2015 r. pracownik nie wykorzystał żadnego dnia urlopu wypoczynkowego. Chciał wykorzystać ten urlop podczas dalszego zatrudnienia w naszej firmie. Zawarliśmy z nim bowiem umowę na czas określony od 1
Zatrudniliśmy nowego pracownika na pół etatu. W pierwszym dniu pracy wręczyliśmy mu umowę o pracę. Zapomnieliśmy jednak wpisać liczby godzin pracy ponad określony w umowie wymiar czasu pracy, po przekroczeniu których pracownik będzie otrzymywał dodatek taki jak za pracę w godzinach nadliczbowych. Limit godzin ponadwymiarowych, którego nie ma w umowie o pracę, mamy zamiar wpisać w informacji o warunkach
Umowa o pracę zawiera postanowienia o charakterze podstawowym. Zaliczają się do nich informacje dotyczące stron umowy, rodzaju umowy, daty jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy. Pozostałe informacje o warunkach zatrudnienia pracodawca przekazuje pracownikowi w odrębnym piśmie.
Chcemy ułatwić sobie pracę i zamieszczać w umowach o pracę informację o warunkach zatrudnienia. Czy jest to dopuszczalne? Zatrudniamy w naszej spółce ponad 100 pracowników i sporządzenie osobnych informacji o warunkach zatrudnienia jest dla nas uciążliwe. W firmie posiadamy regulamin pracy, więc informacja o warunkach pracy nie byłaby rozbudowana.
W związku ze zmianą systemu wynagradzania na prowizyjny i trudnością w ustaleniu wysokości wynagrodzeń w miesiącu, za który przysługują, podjęliśmy decyzję o przesunięciu terminu wypłat wynagrodzeń z ostatniego dnia miesiąca na 10. dzień następnego miesiąca. Pracownicy zostaną poinformowani o zmianie 16 stycznia br. Czy to oznacza, że wynagrodzenia za styczeń możemy wypłacić w pełnej wysokości 10.
Zawarliśmy z pracownikiem umowę o pracę miesiąc przed jego przystąpieniem do pracy. Czy informację o warunkach zatrudnienia trzeba przekazać mu w ciągu 7 dni od zawarcia umowy czy od przystąpienia do pracy? Czy jeżeli zmieniamy godziny pory nocnej, a w naszej firmie nie ma regulaminu pracy, to musimy zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia?