Informacja PIT-11 jest podstawowym dokumentem służącym podatnikom do rocznego rozliczenia podatku. Płatnicy, którzy przy jej wypełnianiu popełnili błędy, mają obowiązek ją skorygować. Korektę należy sporządzić w formie elektronicznej, co do zasady, na tej samej wersji formularza, na której uprzednio złożono PIT-11. Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje PIT-11 w wersji 25.
Do końca kwietnia br. osoby fizyczne są zobowiązane złożyć zeznanie roczne za 2012 r. W zeznaniu tym należy wskazać, między innymi, identyfikator podatkowy PESEL lub NIP. Wybór właściwego identyfikatora może przysporzyć podatnikom problemów. W związku z tym prezentujemy odpowiedzi na najczęściej spotykane pytania dotyczące tej kwestii.
Identyfikatorem podatkowym większości naszych pracowników jest PESEL. Czy osoby te powinny potwierdzić to na piśmie? Jeśli okaże się, że identyfikatorem podatkowym niektórych pracowników będzie NIP, a dotychczas podawali PESEL, to kto w tej sytuacji poniesie odpowiedzialność - my jako pracodawca czy pracownik?
Zakład, składając aktualizację NIP-2, podał swoją niepełną nazwę. Czy ma to wpływ na VAT?
Z informacji przekazywanych przez Ministerstwo Finansów można było wnioskować, że: ● osoby, które w 2012 r. nie prowadzą działalności gospodarczej, a które przed tą datą były przedsiębiorcami w sprawach "bieżących", posługują się numerem PESEL, a w sprawach dotyczących korekt deklaracji z lat ubiegłych posługują się numerem NIP, ● te same osoby, zakładając działalność gospodarczą po 31 grudnia 2011
Od 1 stycznia 2012 r. jedynym identyfikatorem podatkowym przedsiębiorcy jest NIP, a jedynym identyfikatorem osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej jest PESEL. Wprowadzenie dwóch identyfikatorów podatkowych spowodowało jednak pewne zamieszanie. Wątpliwości podatników budzi np. sytuacja, gdy przedsiębiorca składa wniosek (deklarację, informację podatkową) w sprawie prywatnej. Czy powinien się
Od 1 stycznia 2012 r. zaczynają w pełni obowiązywać nowe reguły identyfikowania podatników, które są konsekwencją wprowadzenia Centralnego Rejestru Podatników KEP.
Od 1 września 2011 r. zmieniły się zasady podawania danych osób ubezpieczonych we wszystkich dokumentach związanych z ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym. Obecnie nie należy podawać numeru NIP ubezpieczonego. Ponadto podatnicy będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej lub niebędący zarejestrowanymi podatnikami VAT będą posługiwać się tylko numerem PESEL
Przed nowelizacją ustawy o NIP podatnicy i płatnicy byli obowiązani do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej i numerem PESEL. Zmiana prowadzi do sytuacji, w której podatnik będący osobą fizyczną objętą rejestrem PESEL do celów podatkowych będzie posługiwać się jednym identyfikatorem, tj. numerem PESEL.