Pracownicy i zleceniobiorcy w związku z wykonywaną pracą muszą czasami odbywać podróże służbowe. Z ich tytułu mają prawo do określonych należności, które mają im zrekompensować wyższe wydatki wynikające z konieczności wykonywania pracy i utrzymywania się na wyjeździe. Niestety w praktyce zarówno interpretowanie okoliczności, w których te należności przysługują, jak i wyliczanie ich wysokości przysparza
Przedsiębiorcy mają obowiązek przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych (RODO) - również w przypadku gdy wykorzystują takie dane wyłącznie w celach księgowych, np. w celu wystawiania faktur, prowadzenia ewidencji i ksiąg rachunkowych. Obowiązek przestrzegania przepisów RODO dotyczy także danych osobowych pracowników. W artykule wskazujemy, jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcach (podatnikach
Zwrot towaru jest na ogół spowodowany jego złą jakością lub istnieniem ukrytych wad. W takiej sytuacji kupujący może m.in. odstąpić od umowy z żądaniem zwrotu wynagrodzenia lub żądać wymiany wadliwego towaru na nowy, pozbawiony wad. Choć elementem wspólnym obu tych sytuacji jest zwrot towaru, to skutki podatkowe i bilansowe istotnie różnią się od siebie.
Pracodawcy nie mają obowiązku zapewniania pracownikom dowozu do i z miejsca pracy. Mimo to część z nich decyduje się na organizowanie dla swoich pracowników takiego dowozu. Zazwyczaj ma to na celu pozyskanie pracowników z odległych miejscowości. W opracowaniu wyjaśniamy, jak rozliczyć koszty związane z organizacją dowozu pracowników do i z miejsca pracy, czy po stronie pracowników korzystających z
W okresie świątecznym wiele firm zmienia swój wystrój, rozwieszając świąteczne dekoracje. Przedsiębiorcy mogą mieć wątpliwości co do tego, czy wydatki na zakup dekoracji i ich rozwieszenie stanowią dla nich koszty podatkowe.
Niewielu przedsiębiorców nie ma kłopotów z odzyskaniem swoich należności. Kontrahentowi zawsze może przydarzyć się "wpadka", nawet ta całkiem niezawiniona. Dlatego przedsiębiorcy posiadający wierzytelności powstałe w toku prowadzonej działalności gospodarczej ze sprzedaży towarów i usług, które nie zostały uregulowane przez kontrahentów, dość często decydują się później na ich sprzedaż. Służy temu
Przedsiębiorcy w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dość często wykorzystują grunty stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego (lub Skarbu Państwa). Grunty te mogą być bowiem oddawane w użytkowanie wieczyste, w wyniku czego oddający w użytkowanie nadal pozostaje właścicielem gruntu, natomiast użytkownik nabywa prawa zbliżone do praw właściciela.
Polskie prawo podatkowe nie definiuje pojęcia "refakturowanie". Dopiero od 1 kwietnia 2011 r. w ustawie o VAT wprowadzono przepis art. 8 ust. 2a, którego treść odpowiada wypracowanemu w praktyce pojęciu "refakturowanie".
W 2011 r. nie ulegają zmianie zasady rozliczania wynagrodzeń pracowników. Obowiązują bowiem te same, jak w 2010 r., regulacje służące ich podatkowemu rozliczeniu, tj.: skala podatkowa, kwota wolna od podatku oraz zryczałtowane pracownicze koszty uzyskania przychodów. Zmianie ulegają jednak zasady poboru zryczałtowanego podatku od tzw. małych zleceń. Jak co roku zmieniają się również wskaźniki istotne
W listopadzie bieżącego roku spółka z o.o. opłaciła prenumeratę specjalistycznego czasopisma o tematyce związanej z prowadzoną działalnością. Faktura za prenumeratę została wystawiona w listopadzie i w tym miesiącu wpłynęła do spółki. Prenumerata obejmuje okres od listopada 2010 r. do października 2011 r. Czy cały koszt prenumeraty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu jej opłacenia
1. Jak rachunkowo i podatkowo rozliczyć opłaconą w 2010 r. prenumeratę czasopism fachowych na rok 2011? 2. Kiedy podatnicy prowadzący pkpir mogą zaliczyć do kosztów wydatek na prenumeratę pism fachowych?
Jakie konsekwencje w pdof i w pdop ma wydanie nagród dla pracowników w konkursie z zakresu bhp? Jak rachunkowo zaprezentować zakup i wydanie tych nagród?
Na kontach dotyczących rozliczenia VAT kwoty podatku ujmowane są - zgodnie z treścią faktur - w wartościach z groszami. Ewidencje VAT zakupu i sprzedaży w podsumowaniach również zawierają wartości z groszami. Jak prawidłowo zaokrąglać i przenosić kwoty z ewidencji do deklaracji VAT? Jakich zapisów dotyczących przeksięgowania VAT na koniec okresu rozliczeniowego należy dokonać w księgach?
Jednorazowa amortyzacja podatkowa to znany już od 2007 r. przywilej podatkowy dla małych podatników oraz dla firm rozpoczynających działalność. W roku 2010 kończą się jednak dodatkowe preferencje (wprowadzone ustawą z 5 marca 2009 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. Nr 69, poz. 587) związane z: ● podniesieniem limitu
Zgodnie z umową zawartą z kontrahentem przysługuje nam procentowy bonus od obrotu. 1. Czy możemy wystawić na ten tytuł notę uznaniową? 2. Czy powinniśmy wystawić fakturę z VAT? 3. Czy powyższy koszt będzie kosztem uzyskania przychodu? 4. Jak prawidłowo ewidencjonować udzielanie tego typu procentowego bonusu od obrotu?
Nasza spółka (A) ma zobowiązanie z tytułu dostaw usług wobec spółki B (183 253,50 zł). Z kolei spółka B ma zobowiązanie w stosunku do naszej spółki - córki (C) w wysokości 152 230 zł. Jednocześnie z tytułu umów najmu posiadamy wierzytelności w wysokości 18 850 zł od spółki B. Wszystkie wierzytelności są wymagalne, nieprzedawnione i bezsporne. Spółka B zaproponowała kompensatę trójstronną w odniesieniu
Wybudowaliśmy parterowy podpiwniczony łącznik pomiędzy dwoma funkcjonującymi dwupiętrowymi budynkami niemieszkalnymi, wykorzystywanymi w działalności gospodarczej, i przebudowaliśmy część parterową tych budynków. Całość została formalnie oddana do użytkowania i wystawiliśmy na nią dokument OT. Jak podzielić koszty inwestycji budowlanej na poszczególne środki trwałe, skoro objęły one również koszty
Transakcje zagraniczne nierzadko sprawiają wiele kłopotów związanych z prawidłowym ich rozliczeniem. Wynika to m.in. z faktu, że na podatkowe rozliczenie zagranicznej sprzedaży lub zakupu towaru składa się z reguły kilka etapów. Pomyłka w jednym z nich może powodować błędy w dalszym rozliczeniu. Przykładowo błędne ustalenie daty powstania obowiązku podatkowego w VAT może spowodować w konsekwencji nieprawidłowe
Sierpień i wrzesień to tradycyjnie czas, gdy jednostki (zobowiązane lub chcące dobrowolnie poddać sprawozdanie finansowe badaniu) zebrały już oferty na wybór podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego. Wynikiem tego jest podpisanie umowy o badanie sprawozdania finansowego między kierownikiem jednostki a podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych. Ponieważ proces tego badania
Zniszczenia towarów, wyposażenia i środków trwałych przedsiębiorców spowodowane powodzią są wynikiem nadzwyczajnych, nieprzewidzianych okoliczności. Tego rodzaju zdarzenia należy w księgach wykazywać osobno jako straty nadzwyczajne. W raporcie przedstawiamy szczegółowe zasady ewidencjonowania tych strat oraz ich dokumentowania.