Pracodawca, tworząc harmonogramy czasu pracy, musi pamiętać o kilku zasadach. Przy ich sporządzaniu należy przede wszystkim wziąć pod uwagę wymiar czasu pracy, jaki obowiązuje pracowników, zagwarantować przestrzeganie norm dobowych i tygodniowych czasu pracy, doby pracowniczej oraz zapewnić minimalne okresy odpoczynku.
Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Czasem pracy jest zatem nie tylko czas, w którym pracownik faktycznie świadczy pracę na rzecz pracodawcy, ale również czas, w którym pracodawca może wydawać pracownikowi polecenia i dyspozycje związane z rodzajem pracy określonym w zawartej umowie o pracę
Komisja Europejska 7 czerwca 2011 r. ujednoliciła zasady rozliczania okresów jazdy dziennej kierowców. Każdy odpoczynek krótszy niż 9 godzin (czyli nieprawidłowy), lecz trwający co najmniej 7 godzin, będzie "zamykał" zmianę roboczą, czyli będzie kończył dzienny okres prowadzenia pojazdu.
Kilkoro naszych kierowców dojeżdża do miejsca postoju samochodów ciężarowych, które mają prowadzić. Są to dojazdy do innych państw (Francji, Belgii), najczęściej trwające 9-10 godzin, niekiedy znacznie dłużej (nawet do 12 godzin). Nasi kierowcy jadą na miejsce kursującymi na danych trasach autokarami lub busami. W jaki sposób kwalifikować czas takiego przejazdu? Czy może on być traktowany jako odpoczynek
Tak zwana klauzula opt-out, to pisemna zgoda pracownika podmiotu leczniczego, uprawnionego do pełnienia dyżurów medycznych, na odbywanie tych dyżurów, w wymiarze przekraczającym przeciętnie 48 godzin w tygodniu w przyjętym okresie rozliczeniowym. Mogą ją podpisać pracownicy wykonujący zawód medyczny, posiadający wyższe wykształcenie, zatrudnieni w podmiocie leczniczym wykonującym działalność leczniczą
Przepisy ustawy o czasie pracy kierowców będą miały zastosowanie również do przedsiębiorców wykonujących przewóz drogowy. Za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców przedsiębiorcom będzie groziła grzywna nawet w wysokości 1000 zł. Taką zmianę przepisów uchwalił 5 kwietnia 2013 r. Sejm. Obecnie nowelizacja oczekuje na podpis prezydenta.
W naszym regulaminie pracy znajduje się zapis określający, że pracownicy mają prawo w każdej dobie do co najmniej 11 godzin ciągłego odpoczynku dobowego. Zatrudniamy trzech kierowców prowadzących samochody ciężarowe. W stosunku do kierowców przepisy dopuszczają krótsze niż 11 godzin odpoczynki dobowe. Czy w związku z tym zapisy regulaminu są dla nich wiążące?
Obowiązujące przepisy prawa pracy w zakresie czasu pracy nie rozstrzygają w pełni wszystkich problemów dotyczących tego zagadnienia. Istniejące regulacje stwarzają ponadto możliwość rozbieżnej interpretacji tych samych przepisów czasu pracy. Poniżej przedstawiamy wyjaśnienie kilku z nich, najczęściej spotykanych w praktyce, które mimo że wielokrotnie komentowane nie doczekały się ani prawnej regulacji
Jeden z naszych kierowców, będąc w 2-dniowej trasie, wyjechał w dalszą podróż po upływie 10,5 godziny od zakończenia prowadzenia pojazdu poprzedniego dnia. Po powrocie z trasy kolejny odpoczynek dobowy wynosił 10 godzin. Kierowca chciał bowiem uniknąć korków i wyjeżdżał wcześniej nie odpoczywając przez wymagane 11 godzin. Czy takie skrócenie odpoczynku jest dopuszczalne?
Kierowca naszej firmy wykonujący przewozy samochodami ciężarowymi czasami pracuje 15 godzin na dobę. Praca powyżej 10 godzin to dla niego godziny nadliczbowe. Czy na podstawie obowiązujących przepisów można tyle pracować jednego dnia? Czy nie naruszamy w jego przypadku minimalnego odpoczynku dobowego oraz maksymalnego wymiaru czasu pracy w transporcie drogowym?
Moja firma funkcjonuje 7 dni w tygodniu, a pracownicy pracują w systemie zmianowym. Z tego względu mają oni ruchome dni wolne od pracy. Jak udzielać dni wolnych pracownikowi, który np. schodzi ze zmiany roboczej trwającej w godz. od 22.00 do 6.00? Czy osoba ta może rozpocząć pracę w kolejnym dniu o godz. 6.00?
Minimalne, nieprzerwane odpoczynki, jakie przysługują pracownikom, są to obowiązkowe odcinki czasu wolne od pracy zawodowej. Wynoszą przynajmniej 11 godzin w ciągu doby oraz 35 godzin w skali tygodnia (art. 132 i 133 Kodeksu pracy). Poza nielicznymi wyjątkami przełożony nie ma prawa wówczas wzywać pracownika do pracy w godzinach nadliczbowych czy wyznaczać mu dyżurów, choćby w domu.
Mamy problem z zapewnieniem pracownikom odpoczynku tygodniowego w sytuacji, gdy okres rozliczeniowy rozpoczyna się w niedzielę. Czy w takim przypadku pracownik wykonujący pracę od poniedziałku do piątku w systemie podstawowym czasu pracy może mieć zapewniony 35-godzinny odpoczynek tygodniowy w ten sposób, że ma nieprzerwany odpoczynek tygodniowy od piątkowych godzin popołudniowych przypadających we
Pracownik pracuje w podstawowym systemie czasu pracy w godz. od 8.00 do 16.00 od poniedziałku do piątku. We wtorek 3 lutego 2009 r. po przepracowaniu 8 godzin został wezwany dodatkowo do pracy na godz. 19.00, aby przygotować pilny raport. Pracował jeszcze tego dnia do godz. 22.00. Następnego dnia przyszedł do pracy na godz. 8.00. Czy w takim przypadku doszło do naruszenia odpoczynku dobowego przysługującego
Zatrudniam pracowników przy pracach związanych z dozorem urządzeń i chciałbym dowiedzieć się, do ilu godzin może być wydłużony ich czas pracy oraz jakie są obecnie zasady rekompensowania im wydłużeń czasem wolnym. Czy jest możliwa rekompensata części wydłużeń nieco później niż bezpośrednio po zakończeniu takiej pracy?