Temat odpowiedzialności za prowadzenie rachunkowości nie należy do prostych i budzi wiele wątpliwości. Wątpliwości narastają, gdy odpowiedzialność za rachunkowość jednostki jest „rozproszona” tj. gdy firma zdecyduje się przekazać prowadzenie ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu. Już na wstępie należy jednak podkreślić, że to zawsze kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków
1 marca 2018 r. Sejm uchwalił nową ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Czeka ona już tylko na podpis Prezydenta. Nowa ustawa ma zastąpić dotychczasowe regulacje. Jednostki zobowiązane do stosowania tej ustawy, w tym biura rachunkowe, będą miały 3 miesiące na zapoznanie z nowymi przepisami i wdrożenie w firmach nowych procedur bezpieczeństwa finansowego.
Zawód księgowego to zawód "wysokiego ryzyka". Takie stwierdzenie często pada z ust jego przedstawicieli. I trudno nie przyznać im racji, gdy analizuje się przepisy pod kątem odpowiedzialności, jaką się ponosi, wykonując tę niełatwą profesję. Ponieważ tytułów tej odpowiedzialności i przepisów ją regulujących jest wiele, wciąż pojawiają się pytania o jej zakres i rozmiary. W opracowaniu tym staramy się
Posiadam certyfikat MF uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jestem na emeryturze. Mąż mój jest rencistą od 20 lat, inwalidą na stałe ze znacznym stopniem niepełnosprawności (wzroku). Z tego powodu może uzyskać dofinansowanie na prowadzenie działalności gospodarczej. Czy mąż może otworzyć biuro rachunkowe, zakładając, że ja byłabym osobą współpracującą - wykonującą czynności zgodnie
30 kwietnia br. upływa termin składania zeznań PIT za 2011 r. Jednym z dwóch najczęściej składanych przez podatników zeznań PIT jest PIT-36. W związku z tym prezentujemy rozwiązania problemów zgłoszonych redakcji przez Czytelników dotyczących zeznania PIT-36. Jestem właścicielem lokalu użytkowego, który wynajmuję, ale nie prowadzę działalności gospodarczej. Przychody z najmu opodatkowane są na zasadach
Podstawą świadczenia usług klientom przez każde biuro księgowe powinna być pisemna umowa. Obie strony określają w niej nie tylko zakres usług i wysokość wynagrodzenia, ale także wzajemne prawa i obowiązki, tryb zmiany zasad współpracy oraz sposób i termin jej zakończenia. Nie ma standardowego, jednolitego wzorca takiej umowy. Większość biur tworzy własny szablon umowy, na bazie którego następnie konstruuje
Planuję uruchomienie biura rachunkowego zajmującego się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych. Nie mam jednak koniecznych uprawnień od Ministerstwa Finansów. Czy zatrudniając osobę z takimi uprawnieniami, mogę otworzyć taką działalność?