Nieprawidłowości w umowach o pracę mogą wynikać z różnych przyczyn, z których najczęstszymi są nieznajomość przepisów prawa pracy i omyłki pisarskie. Takie sytuacje mogą powodować określone konsekwencje finansowe dla pracodawcy. Mogą też pozostać bez wpływu na uprawnienia pracownika i będą co najwyżej wymagały modyfikacji w drodze aneksu do umowy albo tylko omówienia pomyłki w dokumencie umowy.
PROBLEM Jedna z klientek naszego biura rachunkowego, prowadząca działalność gospodarczą, jest równolegle zatrudniona w spółce z o.o. na podstawie umowy o pracę, w wymiarze 1/4 etatu, za wynagrodzeniem w kwocie 860 zł. Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej opłaca składki ZUS na zasadach preferencyjnych, od kwoty 30% minimalnego wynagrodzenia. Z działalności nie przystąpiła do ubezpieczenia
Z pracownikami młodocianymi w wieku od 15 do 18 lat można zawrzeć umowę o pracę na wykonywanie prac lekkich. Młodocianych można zatrudnić na stałe, sezonowo albo dorywczo, uwzględniając w każdym przypadku wymagania zawarte w Kodeksie pracy dotyczące zawierania umów z takimi pracownikami. Znacznie mniej warunków do spełnienia jest przy zawieraniu z młodocianymi umów cywilnoprawnych.
Akta osobowe pracowników dzielimy od 1 stycznia 2019 r. na cztery części: A, B, C i D. W części A należy przechowywać dokumenty związane z ubieganiem się o zatrudnienie, w części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia, a w części C - dokumenty w zakresie ustania stosunku pracy. Natomiast w nowej części D akt osobowych należy składać dokumenty dotyczące ponoszenia
PROBEM Pani Krystyna Z. pobiera w naszym ośrodku pomocy społecznej zasiłek stały z tytułu niezdolności do pracy i posiadanego stopnia niepełnosprawności. Do ubezpieczenia zdrowotnego zgłaszał ją mąż (ubezpieczony w urzędzie pracy). Mąż podjął zatrudnienie w październiku 2017 r., ale nie zgłosił żony do ubezpieczenia zdrowotnego. Pracodawcy dostarczył zwolnienie lekarskie i przebywał w szpitalu. Umowę
Zatrudniliśmy osobę na podstawie umowy zlecenia. Miała ona przeprowadzone profilaktyczne badania lekarskie. Teraz chcemy ją zatrudnić na umowę o pracę. Czy musimy kierować tę osobę na badania wstępne, jeśli ma aktualne badania lekarskie?
Pracodawca może zatrudnić tego samego pracownika na podstawie dwóch lub nawet kilku umów o pracę. Takie rozwiązanie jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy pracownik wykonuje prace różnego rodzaju.
Kandydat do pracy, którego chcemy zatrudnić w naszej firmie, otrzymał zaświadczenie lekarskie dopuszczające go do pracy. W jakim terminie (do ilu dni) należy zatrudnić kandydata, aby nie musiał ponownie wykonywać tych badań? Ile czasu są one ważne?
Zatrudniamy na pełny etat pracownika na stanowisku magazyniera. Posiada on również uprawnienia elektryka. Sporadycznie zdarza się, że magazynier naprawia instalację elektryczną lub urządzenie elektryczne. Magazynier ma zakres obowiązków na piśmie, który dotyczy wyłącznie prac magazyniera. Nie chce on, aby dopisywać mu jeszcze obowiązki elektryka, ponieważ dodatkowe czynności wykonuje rzadko i robi
Pracownik naszej firmy przebywał przez 2 tygodnie na urlopie wypoczynkowym w Bułgarii. Podczas urlopu rozchorował się. Przedstawił nam zwolnienie lekarskie wystawione przez lekarza bułgarskiego na okres od 19 do 31 sierpnia br. Do 24 sierpnia br. pracownik przebywał na urlopie, jednak zaświadczenie lekarskie przedstawił nam dopiero 29 sierpnia. W bieżącym roku kalendarzowym pracownik (53 lata) wykorzystał
W związku z zatrudnianiem pracowników pracodawca musi spełnić wiele obowiązków wynikających z prawa pracy. Naruszenia przepisów w tym zakresie mogą narazić go na kary Państwowej Inspekcji Pracy.
Zamierzamy zatrudnić pracowników na podstawie umowy o pracę nakładczą. Czy należy skierować ich na wstępne badania lekarskie oraz zawiadomić o rozpoczętej przez nas działalności Inspekcję Pracy? A jak przedstawia się sprawa ze szkoleniem bhp? Czy ci pracownicy powinni je odbyć?