Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu nakłada na biura rachunkowe liczne obowiązki związane z nawiązywaniem stosunków gospodarczych z klientami, monitorowaniem oraz analizą transakcji przez nich przeprowadzanych. 31 października 2021 r. wchodzą w życie ważne zmiany, które bezpośrednio wpływają na biura rachunkowe i wymagają podjęcia konkretnych działań. W opracowaniu
Od 31 lipca 2021 r. wszystkie biura rachunkowe - bez względu na liczbę obsługiwanych klientów czy ich rodzaj - mają obowiązek przestrzegać regulacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Wiąże się z tym szereg działań administracyjnych, które pozwolą im stworzyć odpowiednią dokumentację i procedury określające zasady postępowania oraz realizacji ustawowych obowiązków
Biura prowadzące księgi rachunkowe, doradcy podatkowi, adwokaci i radcowie prawni już od kilku lat objęci są obowiązkiem przestrzegania ustawowych obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. 30 marca 2021 r. uchwalono zmianę tej ustawy (Dz.U. z 2021 r. poz. 815), która wprowadza bardzo istotne zmiany. Najistotniejsze z nich dotyczą rozszerzenia
Do 22 października 2010 r. instytucje obowiązane do stosowania ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w tym m.in. podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, biegli rewidenci i doradcy podatkowi, mają obowiązek przeprowadzić analizę i ocenę ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu w stosunku do tzw. dotychczasowych klientów
Prowadzę biuro rachunkowe. Jakie dokumenty należy stworzyć dla klientów mojego biura w związku z wprowadzeniem procedur o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu?
Parlament Europejski przyjął (20 maja 2015 r.) czwartą dyrektywę zapobiegającą praniu pieniędzy (AMLD). Przepisy mają na celu zapobieganie praniu pieniędzy, przestępstwom podatkowym oraz finansowaniu terroryzmu. Zgodnie z przyjętą dyrektywą banki oraz instytucje finansowe, prawnicy, audytorzy, księgowi, doradcy podatkowi czy pośrednicy w handlu nieruchomościami mieliby obowiązek zwracać uwagę na podejrzane
Biura rachunkowe nie muszą prowadzić rejestru transakcji "ponadprogowych", dopóki nie wejdą w życie nowe przepisy wykonawcze do ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nowe przepisy wykonawcze mają określić: wzór rejestru transakcji, tryb przekazywania informacji o transakcjach drogą elektroniczną oraz wzór formularza i sposób przekazywania informacji do GIIF, gdy jednostka
1 marca 2018 r. Sejm uchwalił nową ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Czeka ona już tylko na podpis Prezydenta. Nowa ustawa ma zastąpić dotychczasowe regulacje. Jednostki zobowiązane do stosowania tej ustawy, w tym biura rachunkowe, będą miały 3 miesiące na zapoznanie z nowymi przepisami i wdrożenie w firmach nowych procedur bezpieczeństwa finansowego.
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu kojarzy się zwykle z działaniami służb specjalnych zwalczających te zjawiska. W praktyce jednak w systemie tym uczestniczy wiele podmiotów, w tym przedsiębiorcy.
Biura rachunkowe, których działalność sprowadza się wyłącznie do prowadzenia podatkowych ksiąg klientów, nie muszą wykonywać obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, m.in. posiadać pisemnych wewnętrznych procedur określających zasady wykonywania obowiązków wynikających z przepisów tej ustawy. Natomiast te biura, które dla części klientów prowadzą