Wszyscy pracownicy naszej firmy pracują obecnie w podstawowej organizacji czasu pracy, jednak dla części załogi przewidujemy w drugiej połowie 2024 r. system zadaniowy. Czy w tym celu wystarczy wprowadzić odpowiednie zapisy w regulaminie pracy, czy też wymagane są porozumienia zmieniające postanowienia indywidualnych umów o pracę, w których nie ma zapisów dotyczących systemu czasu pracy? Czy w systemie
Pakiety (abonamenty) medyczne to popularna i ceniona wśród pracowników forma dodatkowego wsparcia gwarantowanego przez pracodawcę. Pracodawca może zawrzeć dla osób zatrudnionych umowę, dzięki której pracownicy mają prawo korzystać z usług opieki medycznej świadczonych przez wybraną firmę. Wartość pakietu medycznego, w zależności od sytuacji w całości lub w części, może stanowić podstawę wymiaru składek
Firma chce dowozić do zakładu pracowników samochodem, który jest zarejestrowany na 7 osób. Czy pracownicy będą musieli z tego tytułu zapłacić PIT?
Przypominamy, że od 1 stycznia 2019 r. obowiązują przepisy nakładające nowy obowiązek informacyjny na pracodawcę. W przypadku rozwiązania bądź wygaśnięcia stosunku pracy musi on poinformować pracownika o okresie przechowywania jego dokumentacji pracowniczej, możliwości jej odbioru oraz jej zniszczeniu w razie nieodebrania. Informację tę pracodawca przekazuje pracownikom, których umowa o pracę została
Obowiązkiem pracodawcy jest założenie i prowadzenie odrębnie dla każdego pracownika akt osobowych, będących częścią dokumentacji pracowniczej. Po zmianach przepisów od 1 stycznia 2019 r. akta osobowe powinny się składać z 4 części: A, B, C i D, a nie - tak jak dotychczas - tylko z 3 części. Jednak nowe zasady prowadzenia akt osobowych stosujemy jedynie do pracowników, którzy zostali zatrudnieni od
Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy muszą prowadzić akta osobowe składające się z czterech części: A, B, C i D. Każda z nich może zostać podzielona na mniejsze części, tak aby można było przechowywać w nich oświadczenia lub dokumenty powiązane ze sobą tematycznie.
W 2019 r. wejdą w życie duże nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowych zasad prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej oraz pracowniczych planów kapitałowych.
PROBLEM Nasza firma planuje zatrudnienie kilku osób w ramach praktyk absolwenckich. Czy taka umowa jest oskładkowana?
Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy będą mogli prowadzić dokumentację pracowniczą w postaci papierowej lub elektronicznej. Będą też mogli zmieniać jej postać - z papierowej na elektroniczną i odwrotnie. O zmianie pracodawca będzie zobowiązany poinformować pracowników i wydać im poprzednią wersję dokumentacji - jeśli wyrażą taką chęć.
Po zmianach przepisów od 1 stycznia 2019 r. pracodawca będzie miał wybór, czy gromadzić dokumenty związane ze stosunkiem pracy i akta osobowe w formie papierowej czy elektronicznej. Ponadto obowiązek ich archiwizacji zostanie skrócony z 50 do 10 lat, ale nie w przypadku wszystkich pracowników. Dlatego pracodawca będzie miał obowiązek przekazywania raportów informacyjnych do ZUS, jeśli będzie chciał
Obowiązek przedłużania do dnia porodu umowy tymczasowej zawartej z pracownicą w ciąży oraz nowe zasady naliczania wynagrodzenia i ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy – to najważniejsze zmiany, które weszły w życie 1 czerwca 2017 r. w zakresie zatrudniania pracowników tymczasowych.
Z jednym z pracowników rozwiązaliśmy umowę o pracę. Chcemy mu wysłać świadectwo pracy pocztą, ponieważ pracownik nie odebrał go osobiście. Nie mamy z nim żadnego kontaktu. Wiemy, że adres zamieszkania, który pracownik nam podał, jest już nieaktualny. Czy możemy mimo to wysłać świadectwo na ten nieaktualny adres? Nie znamy innego adresu tego pracownika.
Pracownik, którego zatrudnialiśmy, zmarł nagle na zawał serca. Był on osobą samotną i nie miał żadnej rodziny. Komu mamy wydać w takim przypadku jego świadectwo pracy? Czy musimy w ogóle je sporządzić?