Podatnik może zaliczyć do kosztów niezamortyzowaną część inwestycji w obcym środku trwałym, jeżeli przyczyną likwidacji tej inwestycji była decyzja o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej w celu uniknięcia ponoszenia dalszych strat. Takie stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Przedsiębiorcy w prowadzonej działalności gospodarczej często wykorzystują cudze środki trwałe lub składniki majątku. Użytkowanie takich obcych składników majątku może się odbywać na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia, tzw. leasingu operacyjnego lub innej umowy o podobnym charakterze. Korzystanie z cudzych środków trwałych oznacza konieczność dostosowania tych środków do własnych potrzeb przedsiębiorcy
Spółka wynajęła lokal i dostosowała go na potrzeby prowadzenia restauracji. Spółka amortyzowała poniesione nakłady jako inwestycję w obcym środku trwałym. Właściciel lokalu po trzech latach wypowiedział spółce umowę najmu. Czy niezamortyzowana część wartości początkowej inwestycji w obcym środku trwałym może zostać zaliczona przez spółkę do kosztów uzyskania przychodów?
Umowa użyczenia jest umową nazwaną, uregulowaną przez przepisy art. 710-719 Kodeksu cywilnego. Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Przedmiotem użyczenia mogą być zarówno rzeczy ruchome (np. samochód, maszyna, meble), jak i nieruchomości (np. lokal użytkowy lub jego część, działka
Używanie do celów prowadzonej działalności gospodarczej środków trwałych stanowiących cudzą własność jest obecnie praktyką powszechną. Często zdarza się również, że przedmioty te, aby mogły być w pełni użyteczne, wymagają dodatkowych nakładów. Jeśli zmiany wprowadzone w cudzym składniku majątkowym posiadają znamiona ulepszenia, to zainwestowanych środków nie można rozliczyć bezpośrednio w kosztach
Nasza spółka posiada wiele lokalizacji biurowo-magazynowych i sklepów. Ostatnio w związku ze złą koniunkturą postanowiliśmy zakończyć działalność w mniej dochodowych placówkach. Niestety, w większości lokalizacji podpisane umowy najmu są długoterminowe. Oznacza to konieczność ich przedterminowego rozwiązania. Kolejny problem, jaki się pojawił, to fakt, że na potrzeby naszej działalności na lokale te
Wybudowaliśmy parterowy podpiwniczony łącznik pomiędzy dwoma funkcjonującymi dwupiętrowymi budynkami niemieszkalnymi, wykorzystywanymi w działalności gospodarczej, i przebudowaliśmy część parterową tych budynków. Całość została formalnie oddana do użytkowania i wystawiliśmy na nią dokument OT. Jak podzielić koszty inwestycji budowlanej na poszczególne środki trwałe, skoro objęły one również koszty