W związku z zakończeniem umowy leasingu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w lipcu 2024 r. wykupiła leasingowany samochód osobowy. Na potrzeby bilansowe umowa była zakwalifikowana jako leasing finansowy, natomiast na potrzeby podatkowe jako leasing operacyjny. W ciągu całego okresu trwania umowy leasingu samochód był użytkowany na cele mieszane. W październiku 2024 r. jest planowana sprzedaż wykupionego
Spółka w lutym 2024 r. zakupiła i przyjęła do używania środek trwały (maszynę), który od marca 2024 r. podlega odpisom amortyzacyjnym. W maju 2024 r. otrzymaliśmy fakturę korygującą (zmniejszającą) koszty transportu tej maszyny. Koszty transportu stanowiły element wartości początkowej użytkowanego środka trwałego. Jak prawidłowo podatkowo i rachunkowo dokonać korekty i zaewidencjonować ją w księgach
13 kwietnia 2022 r. weszły w życie przepisy nowelizujące zasady ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej przedsiębiorców. Zmiany zostały wprowadzone ustawą z 9 lutego 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 807; dalej: ustawa nowelizująca z 9 lutego 2022 r.). Dotyczą one m.in. zasad ustalania dochodu będącego podstawą wymiaru składki
Podatnik ze względu na pandemię nie prowadzi normalnej działalności gospodarczej. Oficjalnie jej nie zawiesił w nadziei, że wkrótce dostanie zlecenia i zacznie osiągać z niej przychody. Czy w tej sytuacji podatnik ma prawo dalej amortyzować nabyte środki trwałe?
Mały podatnik, który nabył nowy system fotowoltaiczny, może go zamortyzować jednorazowo. Do wyboru ma amortyzację na podstawie art. 22k ust. 7 updof albo na podstawie art. 22 ust. 14 updof. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Podatnik, który chce amortyzować środek trwały według indywidualnie ustalonej stawki amortyzacyjnej, musi udowodnić, że jest on używany, a nie nowy. Może to robić na podstawie wszelkich wiarygodnych dowodów potwierdzających używanie środka trwałego w określonym czasie. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Przełom roku to czas, gdy większość jednostek przygotowuje się do sporządzania sprawozdania finansowego. Programy finansowo-księgowe generują takie sprawozdania finansowe zazwyczaj za przyciśnięciem jednego klawisza. Wygenerowane automatycznie sprawozdanie finansowe jest jednak często obarczone błędami. Dlatego przedstawione w nim informacje (dane) powinny zostać zweryfikowane przez służby księgowe
Od 1 stycznia 2019 r. mają zacząć obowiązywać kolejne zmiany w PIT. Część z nich jest korzystna dla podatników, część niestety nie. Przedstawiamy tabelaryczny przegląd proponowanych rozwiązań w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W praktyce zdarza się, że przedsiębiorca zakupi składnik rzeczowego majątku trwałego, którego wartości - ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok - nie zaliczy do środków trwałych, lecz ujmie bezpośrednio w kosztach. Jeśli jednak okaże się, że faktyczny okres używania tego składnika majątku będzie inny niż ten przewidywany, tzn. będzie dłuższy niż rok, i zostaną spełnione
Jestem podatnikiem VAT, prowadzę pkpir. Nabyłem od firmy w Niemczech samochód ciężarowy Citroën Berlingo rocznik 2003, za 2500 euro. Czy samochód ten należy ująć w środkach trwałych? Jeżeli tak, to jak go amortyzować?
Komitet Standardów Rachunkowości (KSR) przekazał do publicznej dyskusji projekt nowego Krajowego Standardu Rachunkowości "Środki trwałe". Celem tego standardu jest wyjaśnienie (interpretacja) przepisów ustawy o rachunkowości dotyczących środków trwałych, a przez to zapewnienie porównywalności rozwiązań stosowanych przez jednostki w zakresie uznawania, wyceny i ujęcia w księgach rachunkowych tego składnika
Rolnik prowadzący obecnie wyłącznie działalność rolniczą planuje otwarcie działalności gospodarczej. Środki trwałe, które zostaną zakupione do działalności gospodarczej, będą także wykorzystywane w działalności rolniczej. Czy w związku z tym całość odpisu amortyzacyjnego od środków trwałych będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy też należy je rozliczyć na zasadzie proporcji, np.
Wybudowałem halę i osobny budynek portierni. Niestety, nie nabywałem na osobne faktury materiałów budowlanych do ich budowy. Czy w związku z tym mogę uznać halę i budynek portierni za jeden środek trwały i amortyzować go łącznie?