Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (608094)
      • Kadry i płace (26134)
      • Obrót gospodarczy (88861)
      • Rachunkowość firm (3841)
      • Ubezpieczenia (35961)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady

    Porady i artykuły

    Porady i artykuły

    Temat
    Wszystkie śmierć pracownika świadczenia wypadkowe świadczenie rehabilitacyjne świadectwo pracy świadek wypadek przy pracy
    Indeks tematów
    Wszystkie ś
    Artykuł aktualny
    08.04.2024 Ubezpieczenia

    Wypłata zasiłków przez ZUS – jakie dokumenty powinien złożyć pracodawca

    Płatnicy składek niebędący jednocześnie płatnikami zasiłków, w przypadku niezdolności do pracy swoich pracowników lub zleceniobiorców, muszą przekazać do ZUS stosowne dokumenty, na podstawie których zostanie wypłacone świadczenie. Są one różne w zależności od rodzaju zasiłku (np. chorobowy, opiekuńczy, macierzyński) oraz formy zatrudnienia (np. w przypadku pracowników pracodawca przekazuje do ZUS zaświadczenie

    czytaj dalej
    Artykuł aktualny
    09.03.2024 Ubezpieczenia

    Zasady ustalania świadczeń powypadkowych dla pracowników

    Pracodawcy i zleceniodawcy będący płatnikami zasiłków mają obowiązek ustalania okoliczności i przyczyn wypadków, jakim ulegają ubezpieczeni, jak również prawa do świadczeń przysługujących im z tego tytułu. Zasiłek chorobowy, zasiłek wyrównawczy czy świadczenie rehabilitacyjne przysługują w takiej sytuacji z ubezpieczenia chorobowego albo wypadkowego. Decyduje o tym rodzaj wypadku. Przy ustalaniu prawa

    czytaj dalej
    Porada aktualna
    30.10.2023 Kadry i płace

    W jakiej formie dokumentować informacje uzyskane od świadków wypadku przy pracy w postępowaniu powypadkowym

    czytaj dalej
    Artykuł
    22.10.2021 Kadry i płace Ubezpieczenia

    Najważniejsze obowiązki informacyjne pracodawcy wobec pracowników i urzędów

    czytaj dalej
    Porada
    19.11.2018 Ubezpieczenia

    Kiedy z tytułu niezdolności do pracy z powodu wypadku przy pracy nie przysługuje 100% świadczenia rehabilitacyjnego

    czytaj dalej
    Artykuł
    01.07.2018 Kadry i płace Ubezpieczenia

    Czy rodzinie zmarłego pracownika, który przyczynił się do spowodowania wypadku przy pracy, przysługują świadczenia wypadkowe

    Świadczenia wypadkowe przysługują członkom rodziny zmarłego pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy, bez względu na jego stopień przyczynienia się do spowodowania wypadku (wyrok Sądu Najwyższego z 13 lipca 2011 r., I UK 46/11).

    czytaj dalej
    Porada
    01.07.2018 Ubezpieczenia

    Czy śmierć pracownika w domu na skutek zawału serca jest wypadkiem przy pracy?

    Pracownik zmarł w domu na zawał serca. Zdarzyło się to jednak po bardzo ciężkim dniu pracy (pilne zlecenie od klienta, które trzeba było zrealizować). Czy zdarzenie, mimo że nie nastąpiło na terenie zakładu pracy, można uznać za wypadek przy pracy?

    czytaj dalej
    Porada
    12.12.2012 Kadry i płace Ubezpieczenia

    Czy pobicie pracownika w pracy przez osobę z zewnątrz można uznać za wypadek przy pracy

    Nasz pracownik został pobity przez mężczyznę będącego jego byłym zleceniodawcą. Mężczyzna twierdził, że nasz pracownik jest mu winny pieniądze. Pracownik jest zatrudniony na budowie, której teren jest zabezpieczony. W wyniku pobicia pracownik znalazł się w szpitalu na obserwacji, jednak pobyt ten przedłużył się do 10 dni. Jakie świadczenie i w jakiej wysokości powinniśmy wypłacić pracownikowi?

    czytaj dalej
    Porada
    28.11.2012 Kadry i płace Ubezpieczenia

    Czy każde zdarzenie w zakładzie powodujące niezdolność do pracy należy uznać za wypadek przy pracy

    Nasz kierowca, zatrudniony na umowę o pracę, podczas powrotu z trasy doznał urazu kręgosłupa. Dolegliwość była na tyle silna, że zostało wezwane pogotowie. Lekarze stwierdzili u niego dyskopatię. Z tego powodu przez 10 dni przebywał w szpitalu. Czy to zdarzenie można zakwalifikować jako wypadek przy pracy? Czy pracownikowi przysługują świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego czy chorobowego?

    czytaj dalej
    Porada
    12.09.2012 Kadry i płace Ubezpieczenia

    Do wypłaty jakich świadczeń jest zobowiązany pracodawca w razie zaistnienia wypadku przy pracy

    Pracodawca, którego pracownik uległ wypadkowi przy pracy, ma obowiązek ustalić okoliczności i przyczyny zaistniałego wypadku. Ponadto, jeśli jest płatnikiem zasiłków, będzie również zobowiązany do wypłaty świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, takich jak zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, a nawet zasiłek wyrównawczy z ubezpieczenia wypadkowego.

    czytaj dalej
    Porada
    28.04.2012 Kadry i płace Ubezpieczenia

    Jak obliczyć podstawę wymiaru zasiłku wypadkowego dla pracownicy, która w poprzednim miesiącu wróciła z urlopu wychowawczego

    Nasza pracownica 15 marca br. wróciła z urlopu wychowawczego, na którym przebywała 2,5 roku. Przed urlopem była wynagradzana minimalnym wynagrodzeniem oraz otrzymywała premię miesięczną zmienną przyznawaną w wysokości od 100 do 600 zł, proporcjonalnie zmniejszaną za czas choroby. Zasady wynagradzania pracownicy nie zmieniły się. Z jakiego okresu obliczyć jej zasiłek z tytułu ubezpieczenia wypadkowego

    czytaj dalej
    Porada
    29.01.2012 Ubezpieczenia

    Czy naruszenie przepisów bhp wpływa na prawo do zasiłku z ubezpieczenia wypadkowego

    Zatrudniamy pracowników przy pracach remontowo-budowlanych. Pracownik zatrudniony u nas od września 2011 r. uległ wypadkowi przy pracy. Został on dotkliwie poparzony, gdyż nie stosował się do przepisów bhp oraz nie używał odzieży ochronnej (roboczej). Czy pracownikowi przysługuje prawo do zasiłku, jeżeli naruszył przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy?

    czytaj dalej
    Porada
    12.01.2012 Obrót gospodarczy Ubezpieczenia

    Jak postępować w razie wypadku przy pracy pracownika, a jak, gdy wypadkowi ulegnie zleceniobiorca

    Ustawa wypadkowa ma zastosowanie nie tylko do pracowników, ale także do innych osób, które podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W zależności od tego, z jakiego tytułu dana osoba podlega ubezpieczeniu wypadkowemu, w razie wystąpienia wypadku przy pracy należy stosować nieco odmienne procedury związane ze zgłoszeniem wypadku, ustaleniem jego okoliczności

    czytaj dalej
    Artykuł
    13.11.2003 Ubezpieczenia

    Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy, gdy pracownik ulegnie wypadkowi przy pracy

    Pracownicy, od dnia nawiązania stosunku pracy do dnia ustania tego stosunku, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu, które jest integralną częścią ubezpieczeń społecznych. Jeżeli pracownik ulegnie wypadkowi przy pracy, przysługują mu określone świadczenia w razie choroby, których szczegółowe zasady przyznawania i wypłaty ustalono w ustawie z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym

    czytaj dalej
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.