Porady i artykuły

Artykuł
12.07.2021 Kadry i płace

Rozwiązanie umowy o pracę powoduje zakończenie stosunku pracy łączącego pracodawcę z pracownikiem. Może ono nastąpić z upływem okresu trwania umowy o pracę, na podstawie porozumienia stron, za wypowiedzeniem lub bez wypowiedzenia. Do zakończenia stosunku pracy może też dojść w przypadku jego wygaśnięcia.

Artykuł

Ustanowienie zarządu sukcesyjnego przez pracodawcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą nie spowoduje wygaśnięcia umów o pracę z dniem jego śmierci. Taki efekt wystąpi tylko wtedy, gdy w czasie wykonywania zarządu pracownicy zmarłego nie zostaną przejęci przez nowego pracodawcę. Takie zmiany w zakresie wygasania stosunków pracy wprowadza ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem

Porada
26.02.2014 Kadry i płace

Pracownik zmarł 1 marca br. w godzinach porannych. Ustalam uprawnienia dla rodziny zmarłego pracownika. Czy przy naliczaniu proporcjonalnego urlopu wypoczynkowego (i ekwiwalentu pieniężnego za urlop) należy brać pod uwagę ten dzień, tzn. czy zatrudnienie zakończyło się z końcem lutego, czy z końcem 1 marca? Soboty są dniami wolnymi od pracy dla tego pracownika.

Porada

W wyniku ciężkiej choroby zmarł nasz pracownik. Zmarły miał dwoje dzieci z pierwszego małżeństwa (w wieku 14 i 15 lat) i jedno z drugiego (w wieku 7 lat), a w chwili śmierci pozostawał z drugą żoną w formalnej separacji. Żyje również matka pracownika. Kto powinien otrzymać należne mu świadczenia ze stosunku pracy? Wiem, że pracownik sporządził testament, w którym wszystko zapisał trojgu swoim dzieciom

Porada
07.03.2006 Kadry i płace

W trakcie gdy pracownik firmy, w której zajmuję się obsługą kadrowo-księgową, był na zwolnieniu lekarskim, zmarł jego pracodawca. Z jakim dniem w takiej sytuacji wygasa stosunek pracy, skoro nie można przecież zwolnić osoby nieobecnej w pracy z powodu choroby?

Artykuł
29.03.2005 Kadry i płace

W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca ma obowiązek niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy. Praktyka wykazuje, że pracodawcy niejednokrotnie popełniają błędy przy jego wypełnianiu. Wskażemy więc, jak się ich ustrzec.