Pracodawcy spoza sfery budżetowej zatrudniający 1 stycznia 2026 r. co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mają obowiązek tworzenia ZFŚS w tym roku. Jeżeli zatrudnienie okaże się niższe, pracodawcy dobrowolnie decydują o rozpoczęciu lub – jeśli w poprzednim roku obowiązkowo tworzyli ZFŚS – o kontynuowaniu działalności socjalnej w tym kształcie albo o rezygnacji z obu tych form wsparcia
Zbliżające się święta to dla wielu pracodawców czas planowania dodatkowych wydatków, mających na celu docenienie pracowników i budowanie pozytywnej atmosfery w miejscu pracy. Sfinansowanie pracownikom z tej okazji upominków może pochodzić np. ze środków obrotowych lub ZFŚS. O ile przeznaczenie na ten cel środków pochodzących z rachunku firmowego nie wymaga spełnienia przez pracowników lub inne obdarowane
Do końca sierpnia 2025 r. nauczyciele powinni otrzymać świadczenie urlopowe finansowane z odpisu na zfśs. Jest ono wypłacane w wysokości odpisu podstawowego ustalonego zgodnie z ustawą o zfśs. Nauczyciel zatrudniony przez cały rok szkolny 2024/2025 w pełnym wymiarze godzin powinien otrzymać świadczenie urlopowe w wysokości 2723,40 zł. Natomiast w przypadku zatrudnienia przez niepełny rok szkolny lub
Od 1 stycznia 2025 r. odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest naliczany w oparciu o przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w 2024 r. lub w drugim półroczu 2024 r., jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Wysokość odpisu stanowi również maksymalną kwotę świadczenia urlopowego obowiązującego w 2025 r. Kwota, od której należy ustalać wysokość
W 2023 r. nie zmieni się podstawa odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Nadal będzie on naliczany od kwoty 4434,58 zł. Oznacza to, że w przyszłym roku odpis podstawowy na pracownika zatrudnionego w normalnych warunkach wyniesie 1662,97 zł.
Dla pracodawców, którzy w 2021 r. utworzyli zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zarówno obowiązkowo, jak i dobrowolnie), i będą dokonywać odpisu na ten fundusz w maksymalnej wysokości, nie zmieniła się podstawa do jego obliczenia. Nadal stanowi ją przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2018 r., tj. 4134,02 zł. W 2021 r. nie zmieni się też kwota bazowa do ustalenia
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dalej zfśs, Fundusz) jest instytucją o charakterze socjalnym, zasilaną środkami pracodawcy, wspierającą finansowo i rzeczowo osoby uprawnione do korzystania z zfśs, znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej. Obowiązek utworzenia Funduszu nie dotyczy wszystkich pracodawców. Podmioty zwolnione z tego obowiązku mogą dobrowolnie prowadzić
Pracodawca, który zatrudnia co najmniej 20 osób, ma dodatkowe obowiązki. Musi wydać regulaminy pracy i wynagradzania, gdy zawnioskuje o to organizacja związkowa. Tak samo jest z obowiązkiem utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W przypadku przepisów o zwolnieniach grupowych dla konieczności ich stosowania wystarczy samo zatrudnianie co najmniej 20 pracowników.
Od 1 sierpnia 2019 r. obowiązuje nowe zwolnienie dla przychodów osiąganych przez podatników, którzy nie ukończyli 26. roku życia. Okazuje się, że stosowanie nowej ulgi budzi wiele wątpliwości. Świadczy o tym liczba pytań, jakie w tym zakresie wpłynęły do naszej redakcji. Przedstawiamy odpowiedzi na te pytania.
PROBLEM Zamierzamy sfinansować naszym pracownikom karnety - abonamenty sportowe. Jaką formę finansowania przyjąć, aby koszt tego dofinansowania mógł zostać wyłączony z podstawy oskładkowania?
Zmieni się katalog danych osobowych, jakich pracodawca będzie mógł wymagać od kandydata do pracy i pracownika. Nie będzie już można żądać od zatrudnianych imion rodziców, a takie dane, jak wykształcenie, kwalifikacje zawodowe i przebieg dotychczasowego zatrudnienia, będą podawane przez kandydata do pracy tylko wtedy, gdy wymaga tego rodzaj lub stanowisko pracy, o które się on ubiega.
Prezenty świąteczne lub spotkanie z okazji świąt pracodawca może sfinansować swoim pracownikom np. ze środków obrotowych lub pochodzących z zfśs. O ile sfinansowanie tego rodzaju działalności z rachunku firmowego nie wymaga spełnienia przez pracowników lub inne obdarowane osoby żadnych kryteriów, o tyle przy wykorzystaniu do tego celu środków socjalnych trzeba zachować pewną ostrożność. W tym bowiem
W przypadku przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. W takim przypadku stosunek pracy trwa nieprzerwanie na niezmienionych warunkach, a na przejmującego przedsiębiorstwo lub jego część przechodzą prawa i obowiązki dotychczasowego pracodawcy.