Podatnik zamierza zamknąć działalność gospodarczą, ponieważ wykazuje straty. Ma jednak cenny środek trwały, który chce sprzedać. Czy przychód ze sprzedaży środka trwałego obniży wykazaną stratę?
Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorców jest ustalana w zależności od formy opodatkowania działalności gospodarczej. Od 1 stycznia 2025 r. weszła w życie nowelizacja ustawy zdrowotnej, która wprowadziła zmiany zasad ustalania podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne dla niektórych przedsiębiorców. Dotyczą one m.in. wyłączenia z podstawy wymiaru składki zdrowotnej
W 2025 r. wejdzie w życie dużo zmian w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowego urlopu macierzyńskiego dla rodziców dzieci urodzonych przedwcześnie i wymagających po urodzeniu hospitalizacji. Ponadto od 1 stycznia 2025 r. wzrasta także płaca minimalna, a wraz z nią inne świadczenia pracownicze zależne od minimalnego wynagrodzenia. Natomiast od 1 lutego 2025
W 2025 r. zmieniły się zasady ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej. Nie wlicza się do niej przychodu ze zbycia środków trwałych. MF wyjaśniło w jaki sposób, po zmianach, rozliczać składkę zdrowotną w przypadku zbycia środka trwałego.
Nasza spółka wynajmuje mieszkania. Czy przy sprzedaży mieszkania będącego środkiem trwałym w firmie jego niezamortyzowana część może stanowić koszt podatkowy?
Spółka w lutym 2024 r. zakupiła i przyjęła do używania środek trwały (maszynę), który od marca 2024 r. podlega odpisom amortyzacyjnym. W maju 2024 r. otrzymaliśmy fakturę korygującą (zmniejszającą) koszty transportu tej maszyny. Koszty transportu stanowiły element wartości początkowej użytkowanego środka trwałego. Jak prawidłowo podatkowo i rachunkowo dokonać korekty i zaewidencjonować ją w księgach
Likwidacja jednego z wydziałów produkcyjnych nie oznacza zmiany rodzaju działalności. Jeśli więc podatnik w jej ramach likwiduje nie w pełni zamortyzowane środki trwałe, to stratę z tym związaną może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu (wyrok NSA z 11 stycznia 2024 r., sygn. akt II FSK 1994/23).
Podatnik (ojciec) chce udostępnić firmie swojego syna środek trwały (urządzenie produkcyjne), który jest amortyzowany. Co się stanie z odpisami amortyzacyjnymi za czas, kiedy ten środek trwały będzie użytkowany przez inną firmę?
Prowadzę hurtownię drewna. Na podstawie umowy franczyzy, w zamian za zakup określonej ilości surowca, mam zamiar udostępnić rzemieślnikowi prowadzącemu warsztat stolarski specjalistyczne urządzenia, takie jak: frezarki do drewna, tokarki do drewna, ostrzarki wolnoobrotowe, piły ukośnice, pilarki. Urządzenia przez cały okres trwania umowy będą stanowiły moją własność. Czy mam prawo zaliczyć ich amortyzację
Zdarza się, że podatnicy podatku dochodowego otrzymują lub płacą różnego rodzaju odsetki. W raporcie na przykładach omówiono zasady, na jakich odsetki stanowią przychody podatkowe oraz koszty uzyskania przychodów. Opisano również ich ich odrębność księgową. Całość wzbogacono praktycznymi przykładami oraz wyjaśnieniami organów podatkowych i sądów administracyjnych.