Śmierć pracodawcy będącego osobą fizyczną wpływa na stosunki pracy zatrudnionych u niego pracowników. Zasadniczo z dniem śmierci pracodawcy umowy o pracę z pracownikami wygasają. Istnieją jednak wyjątki od tej zasady, a jednym z nich jest przypadek ustanowienia zarządu sukcesyjnego. Termin i sposób jego ustanowienia wpływają na czas trwania stosunku pracy po śmierci pracodawcy.
Ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, która weszła w życie 25 listopada 2018 r., wprowadza nowe rozwiązania dotyczące m.in. ustalania prawa do świadczeń chorobowych dla pracowników po śmierci przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną. Pracownik, co do zasady, nie zachowa prawa do zasiłku z ubezpieczenia społecznego za okresy przypadające od dnia śmierci pracodawcy do dnia wygaśnięcia
Działalność prowadzona indywidualnie przez osoby fizyczne jest w Polsce najpopularniejszą formą aktywności gospodarczej. Budowane w ten sposób firmy nie rzadko prowadzą działalność gospodarczą na dużą skalę, co jest równoważne m.in. z dysponowaniem znacznym majątkiem rzeczowym i zatrudnianiem wielu pracowników. Dlatego śmierć przedsiębiorcy prowadzącego taką działalność powoduje poważne konsekwencje
Ustanowienie zarządu sukcesyjnego przez pracodawcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą nie spowoduje wygaśnięcia umów o pracę z dniem jego śmierci. Taki efekt wystąpi tylko wtedy, gdy w czasie wykonywania zarządu pracownicy zmarłego nie zostaną przejęci przez nowego pracodawcę. Takie zmiany w zakresie wygasania stosunków pracy wprowadza ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem
Czy umowa pracownika, który przebywa na zwolnieniu lekarskim, wygasa w przypadku śmierci pracodawcy?
W trakcie gdy pracownik firmy, w której zajmuję się obsługą kadrowo-księgową, był na zwolnieniu lekarskim, zmarł jego pracodawca. Z jakim dniem w takiej sytuacji wygasa stosunek pracy, skoro nie można przecież zwolnić osoby nieobecnej w pracy z powodu choroby?
Mój mąż zmarł 16 października br. Oboje byliśmy, zgodnie z dokumentami, pracodawcami dla pracowników prowadzonej przez męża kwiaciarni (7 osób). Ja jednak nigdy nie zajmowałam się kwiaciarnią i po śmierci męża nie potrafię tego robić. Czy śmierć męża nie spowodowała natychmiastowego rozwiązania umów o pracę z pracownikami?
Prowadzę księgowość i kadry w małym zakładzie pracy. Właściciel firmy zmarł. Kto w takiej sytuacji jest zobowiązany do wypłacenia pracownikom odszkodowań pieniężnych określonych w Kodeksie pracy?
Jestem 51-letnią kobietą, pracuję od 1977 roku. Wcześniej skończyłam studia wyższe. Mój pracodawca zmarł i w związku z tym umowa o pracę wygasła. Czy mogę ubiegać się o świadczenie przedemerytalne?