Obecnie zakładowe organizacje związkowe muszą co 6 miesięcy składać pracodawcy informację o liczbie swoich członków. W związku z tym pracodawca powinien otrzymać od organizacji związkowej w 2020 r. pierwszą taką informację do 10 stycznia 2020 r. Powinna ona uwzględniać liczebność związku na 31 grudnia 2019 r. Organizacje, które nie spełnią tego obowiązku, do czasu jego wypełnienia stracą uprawnienia
Pracodawcy zobowiązani do tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (a także tworzący go mimo braku tego obowiązku) powinni opracować i wprowadzić w swoim zakładzie regulamin zfśs. Dokument ten jest wewnątrzzakładowym aktem prawnym określającym zasady prowadzenia przez pracodawcę działalności socjalnej oraz warunki korzystania przez uprawnione osoby z pochodzących z tego funduszu usług i
Od 1 stycznia 2019 r. zakładowe organizacje związkowe nie muszą co kwartał składać informacji o liczbie swoich członków. Obecnie informację tę składają co 6 miesięcy. Najbliższą pracodawca powinien otrzymać do 10 lipca 2019 r. - według stanu na 30 czerwca br. Organizacje, które nie spełnią tego obowiązku, do czasu jego wypełnienia stracą uprawnienia zakładowej organizacji związkowej. Ta sama sankcja
W placówkach feryjnych nauczyciele zatrudnieni na umowy na czas nieokreślony powinni otrzymać wypowiedzenia do 31 maja 2019 r., bo ich stosunek pracy musi się rozwiązać z końcem roku szkolnego, tj. 31 sierpnia br. Dotyczy to także pracowników pedagogicznych z wygaszanych w tym roku gimnazjów. W przypadku likwidowanych gimnazjów zakończenie stosunku pracy z końcem sierpnia br. obejmuje również nauczycieli
Nowy katalog danych, jakich można wymagać od kandydata do pracy oraz pracownika, a także zakaz prowadzenia monitoringu w pomieszczeniach zajmowanych przez związki zawodowe, to najważniejsze zmiany przewidziane w nowelizacji dostosowującej przepisy prawa pracy do RODO. Od kandydatów do pracy nie będzie można wymagać podania imion rodziców i miejsca zamieszkania. Możliwe będzie natomiast żądanie od nich
Możliwość tworzenia związków zawodowych i przystępowania do nich przez osoby świadczące pracę na podstawie umów o dzieło, zlecenia czy w ramach tzw. samozatrudnienia to najważniejsza zmiana, jaka obowiązuje od 1 stycznia 2019 r. w zakresie tworzenia i funkcjonowania organizacji związkowych. Osoby zatrudnione na innej podstawie niż stosunek pracy uzyskały też prawo do ochrony przed zwolnieniem z pracy
Zmieni się katalog danych osobowych, jakich pracodawca będzie mógł wymagać od kandydata do pracy i pracownika. Nie będzie już można żądać od zatrudnianych imion rodziców, a takie dane, jak wykształcenie, kwalifikacje zawodowe i przebieg dotychczasowego zatrudnienia, będą podawane przez kandydata do pracy tylko wtedy, gdy wymaga tego rodzaj lub stanowisko pracy, o które się on ubiega.
Pracodawca, u którego działa zakładowa organizacja związkowa, musi uzgadniać z nią regulamin wynagradzania. Jeśli jednak uzgodnienie treści regulaminu nie jest możliwe, pracodawca powinien ustalać warunki płacowe indywidualnie, w umowach o pracę.
Od 1 stycznia 2019 r. możliwość tworzenia związków zawodowych i członkostwo w nich uzyskały osoby świadczące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, tj. zatrudnieni na podstawie umów zlecenia, o dzieło czy samozatrudnieni. Nowe regulacje powodują, że osoby niebędące pracownikami będą mogły brać udział jako przedstawiciele związków zawodowych w zawieraniu i modyfikacji układów zbiorowych.
W 2019 r. wejdą w życie duże nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowych zasad prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej oraz pracowniczych planów kapitałowych.
Od 1 stycznia 2019 r. osoby zatrudnione na umowy cywilnoprawne, o pracę nakładczą i samozatrudnieni będą korzystać ze szczególnych gwarancji zatrudnienia, jeżeli zostaną umieszczeni na liście chronionych działaczy związkowych. Jeśli pracodawca naruszy ich prawa w tym zakresie, będzie musiał wypłacić im rekompensatę pieniężną.
Możliwość tworzenia związków zawodowych i przystępowania do nich przez osoby świadczące pracę na podstawie umów o dzieło, zlecenia czy w ramach tzw. samozatrudnienia to najważniejsza zmiana, jaką uchwalono w zakresie tworzenia i funkcjonowania organizacji związkowych. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Niezgodne z przepisami zgłoszenie imienne pracownika-związkowca szczególnie chronionego przez nieuprawniony organ związku zawodowego nie pozbawia go ochrony z tytułu pełnienia funkcji przewodniczącego zakładowej organizacji związkowej bądź przewodniczącego komitetu założycielskiego związku zawodowego (wyrok Sądu Najwyższego z 26 kwietnia 2011 r., II PK 272/10).
W pewnych sytuacjach przyczyną wypadku przy pracy może być nawet normalna praca niepełnosprawnego pracownika, która - w niesprzyjających okolicznościach - powodowała nadmierne obciążenie jego organizmu (wyrok SN z 24 listopada 2010 r., I UK 181/10).
Wolność związkowa i ochrona stosunku pracy działaczy związkowych nie mogą być absolutne. Naruszenie indywidualnych praw osób trzecich znosi tę ochronę z powodu złamania zasad współżycia społecznego (na podstawie wyroków SN z 19 maja 2011 r., I PK 221/10 oraz I PK 278/10).