Prawo do stosowania niektórych rozwiązań przysługuje wyłącznie podatnikom, którzy nie przekroczyli określonych limitów sprzedaży. Limity te są corocznie wyznaczane na podstawie średniego kursu euro do PLN. W 2027 r. limity te będą wyższe niż w 2026 r.
Członek zarządu, który świadczy na rzecz spółki usługi zarządzania na podstawie umowy B2B, nie może korzystać z opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym, jeżeli w ramach tej umowy posiada realne uprawnienia do podejmowania decyzji dotyczących funkcjonowania spółki, jej reprezentowania, zawierania umów czy zatrudniania pracowników – wyrok NSA z 19 sierpnia 2026 r. (sygn. akt II FSK 1216/23).
Influencer to osoba działająca w mediach społecznościowych, takich jak Instagram, TikTok czy YouTube, która gromadzi wokół siebie dużą grupę obserwatorów, dzięki czemu ma realny wpływ na opinie, zachowania i decyzje zakupowe innych. Tego rodzaju działalność stała się dla wielu osób istotnym źródłem dochodów. Z osiąganiem tego rodzaju zarobków nierozerwalnie związany jest obowiązek rozliczenia podatkowego
Do mojego biura rachunkowego zgłosił się klient, który kupił katamaran do majątku prywatnego. Zamierza go wynajmować innym podmiotom w okresie, kiedy nie będzie z niego korzystał osobiście. Katamaran będzie wynajmowany innym podmiotom bez załogi. W tym celu została podpisana umowa z podmiotem, który będzie zajmował się wynajmem katamaranu oraz dbał o niego w okresach między sezonami. Podmiot ten będzie
Ustalenie podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorców zależy od tego, jaki rodzaj działalności prowadzi płatnik składek, oraz od formy opodatkowania przychodów uzyskanych z tej działalności. Niektórzy z przedsiębiorców mają obowiązek dokonania rocznego rozliczenia składki zdrowotnej. Termin na jego sporządzenie za 2025 r. upływa 20 maja 2026 r.
Wynajmujący, który refakturuje na najemcę koszty mediów, nie osiąga przychodu opodatkowanego ryczałtem ewidencjonowanym – wyrok NSA z 27 stycznia 2026 r. (sygn. akt II FSK 559/23).
Przedsiębiorcy rozliczający podatek na zasadach ogólnych ustalają minimalną składkę zdrowotną na rok składkowy, który trwa od 1 lutego danego roku do 31 stycznia roku następnego. To oznacza, że minimalna składka zdrowotna obliczona z minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w 2026 r. (9% z 4806 zł) będzie obowiązywała za okres od 1 lutego 2026 r. do stycznia 2027 r. Przedsiębiorcy rozliczający podatek
Od 1 stycznia 2026 r. limit kasowego PIT został podniesiony do 2 000 000 zł. Do końca 2025 r. limit ten wynosił 1 000 000 zł. Dzięki wprowadzonej zmianie większa liczba podatników może rozliczać PIT na zasadzie kasowej. Podatnicy, którzy w 2026 r. chcą skorzystać z kasowego PIT, muszą złożyć pisemne oświadczenie o wyborze metody kasowej do 20 lutego 2026 r.