7 września 2019 r. wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu pracy. Wprowadzone tą nowelizacją zmiany dotyczą zasad wydawania świadectwa pracy, norm antydyskryminacyjnych, sytuacji pracownika dotkniętego mobbingiem oraz uprawnień związanych z rodzicielstwem. Pracodawcy powinni zapoznać się przede wszystkim z nowymi procedurami związanymi z obowiązkiem wydania pracownikowi świadectwa pracy. Jest to bowiem
Od 7 września 2019 r. pracownicy będą mogli dochodzić odszkodowań od pracodawcy nie tylko w przypadku rozwiązania umowy o pracę z powodu mobbingu, ale także wtedy, gdy mimo mobbingu nie zdecydują na rozwiązanie umowy o pracę. Nowelizacja przepisów może zatem spowodować wzrost liczby roszczeń pracowników z tytułu mobbingu. Żeby przeciwdziałać takim roszczeniom, pracodawca powinien wiedzieć, jakie zachowania
Pracownik może podnosić kwalifikacje zawodowe z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą. W tym zakresie podmiot zatrudniający podejmuje swobodną decyzję i nie jest związany wnioskiem pracownika. Jeżeli jednak pracodawca skieruje pracownika na naukę lub wyrazi zgodę na dokształcanie podjęte z inicjatywy zatrudnionego, powinien zagwarantować mu możliwość skorzystania z dodatkowych uprawnień urlopowych
Od 7 września 2019 r. zostanie wydłużony z 7 do 14 dni termin w jakim pracownik będzie mógł, wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie świadectwa pracy. Natomiast w razie nieotrzymania świadectwa pracy pracownicy zyskają uprawnienie do wystąpienia do sądu pracy z roszczeniem o wydanie orzeczenia zastępującego świadectwo pracy. To najważniejsze zmiany, jakie zostaną wprowadzone do Kodeksu pracy
Od 1 stycznia 2011 r. wzrośnie kwota wynagrodzenia minimalnego. Pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy nie będzie mógł zarabiać mniej niż 1386 zł brutto; jedynie w pierwszym roku pracy trochę mniej, bo 1108,80 zł. Poza tym od 1 stycznia 2011 r. wzrosną również świadczenia, których wielkość zależy od wynagrodzenia minimalnego. Przedstawiamy, jaki wpływ ma wzrost minimalnego wynagrodzenia
Sąd pracy jest właściwy do rozpoznania sprawy funkcjonariusza Państwowej Straży Pożarnej o odszkodowanie i zadośćuczynienie za naruszenie dóbr osobistych wskutek działań dyskryminacyjnych i mobbingowych w jednostce organizacyjnej, w której pełni lub pełnił służbę (uchwała Sądu Najwyższego z 6 lutego 2014 r., II PZP 2/13).
Z początkiem 2018 r. weszło w życie kilka ważnych zmian w zakresie zatrudniania pracowników. Najważniejsze z nich dotyczą powierzania pracy cudzoziemcom oraz rozliczania składek ZUS. W publikacji przedstawiamy przegląd wybranych zmian w prawie pracy i ubezpieczeniach społecznych wraz z oceną nowych regulacji. Nie wszystkie bowiem zmiany są korzystne dla pracodawców.
Planując wymiary czasu pracy na 2018 r. należy wziąć pod uwagę konieczność oddania dnia wolnego za święto, które przypada w sobotę. W 2018 r. trzeba będzie zapewnić pracownikom dodatkowy dzień wolny za święto Trzech Króli przypadające w sobotę 6 stycznia. Nie należy też zapominać o obowiązkach w zakresie urlopów wypoczynkowych. Niektórzy pracodawcy muszą bowiem ustalić m.in. plany urlopów na 2018 r
W 2018 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wyniesie 2100 zł brutto, tj. o 100 zł więcej niż w 2017 r. Przy założeniu, że w 2018 r. wysokość składek, podatku i pozostałych wskaźników wpływających na wysokość wynagrodzenia do wypłaty nie ulegnie zmianie, minimalne wynagrodzenie z uwzględnieniem zwykłych kosztów uzyskania przychodów i kwoty zmniejszającej podatek wyniesie 1530 zł (w porównaniu z 2017 r
Od 8 września 2016 r. została wprowadzona nowa forma czynności prawnych, tj. forma dokumentowa. Może być stosowana również w niektórych przypadkach w relacjach pracodawcy z pracownikiem. Zatem obecnie można dokonywać pewnych czynności w zakresie prawa pracy za pomocą SMS-a, e-maila czy nagrania dźwiękowego.
Za mobbing w zakładzie pracy odpowiada pracodawca, nawet gdy się go nie dopuścił. Powinien zatem wprowadzić procedury antymobbingowe, aby uniknąć finansowych roszczeń pracowników (zadośćuczynienia lub odszkodowania) z tytułu mobbingu.
Od 1 stycznia 2014 r. rozpoczynają się aplikacje radcowska, adwokacka i notarialna. Pracodawcy, których pracownicy odbywają te aplikacje, mają wobec nich pewne obowiązki. Zakres tych obowiązków uległ zmianie od 23 sierpnia 2013 r. w wyniku nowelizacji przepisów. Obecnie pracownikom odbywającym aplikacje przysługuje prawo do płatnego zwolnienia od pracy tylko wówczas, gdy pracodawca wyraził zgodę na
Odpowiedzialność za naruszenia dóbr osobistych ponosi nie tylko pracownik - sprawca tych naruszeń, ale i pracodawca, który je tolerował. Pracodawca odpowiada wówczas za cudze czyny na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym (wyrok Sądu Najwyższego z 2 lutego 2011 r., II PK 189/10).
Przepisy o podnoszeniu kwalifikacji zawodowych z udziałem pracodawcy (art. 1031-1036 Kodeksu pracy) stosujemy do osób zatrudnionych na podstawie stosunku pracy w prywatnych firmach. Czy dotyczą one jednak pracowników jednostek sektora finansów publicznych, których stosunek pracy podlega przepisom odrębnych ustaw regulujących go szczegółowo, tzw. pragmatyk służbowych?
W 2011 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wzrośnie do kwoty 1386 zł (o 69 zł), a dla pracowników w pierwszym roku pracy do kwoty 1108,80 zł (o 55,20 zł). Z podniesieniem płacy minimalnej związana jest zmiana również innych limitów, świadczeń czy stawek.
Na początku ubiegłego roku otrzymałem sygnał, że w pracy jest stosowany mobbing. Przeprowadziłem postępowanie wyjaśniające i zarzut się nie potwierdził. Jednak pracownik, który zgłosił zaistnienie mobbingu, wystąpił do sądu pracy, który przyznał mu rację zasądzając zadośćuczynienie za rozstrój zdrowia. Czy pracownika, który dopuścił się mobbingu, mogę zwolnić dyscyplinarnie w ciągu miesiąca od wyroku