Zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu (ERP-7) to dokument będący podstawą do ustalenia przez ZUS wysokości świadczenia emerytalno-rentowego przysługującego pracownikowi. Chodzi tu o emeryturę, rentę z tytułu niezdolności oraz o kapitał początkowy. Podmiotami uprawnionymi do wystawienia wskazanego zaświadczenia są: pracodawca, upoważniona przez pracodawcę jednostka, a także następca prawny pracodawcy
Przedsiębiorcy z określonych branż dotkniętych ekonomicznymi skutkami COVID-19 mogą skorzystać ze wsparcia na podstawie tarczy 9.0. Najważniejsze zmiany wprowadzone tarczą dotyczą kodów działalności objętych pomocą, zasad weryfikacji kodów PKD oraz zasad ustalania spadku przychodów. Wnioski o wsparcie można składać w zakresie:
Sposób ustalania rezydencji podatkowej od lat budzi wątpliwości podatników pracujących za granicą. Posiadanie rezydencji podatkowej w Polsce skutkuje obowiązkiem rozliczania wszystkich dochodów w Polsce. MF zdecydował się wydać objaśnienia podatkowe w tej sprawie. Szkoda, że opublikował je dopiero 30 kwietnia 2021 r., nie dając tym samym podatnikom szansy na spokojne zapoznanie się z wytycznymi resortu
Spółka, która zmieni decyzję i przeznaczy zysk na kapitał rezerwowy zamiast na wypłatę dywidendy, nie musi wykazywać z tego powodu przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym. W szczególności nie powstaje tu dla spółki przychód z tytułu umorzenia zobowiązania. Takie stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Nie każdy przychód osiągany przez podatnika do 26 roku życia jest zwolniony z PIT – interpretacja MF
Podatnicy do 26 roku życia mogą korzystać z zerowego PIT dla młodych, tylko gdy osiągają przychody wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 148 updof. Przychody niewymienione w tym przepisie są opodatkowane PIT. Takie stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
31 maja 2021 r. mija termin przekazania pierwszej raty odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. W bieżącym roku odpis podstawowy na jednego pracownika zatrudnionego w normalnych warunkach pracy wynosi 1550,26 zł.
Nowelizacja ustawy systemowej, która będzie obowiązywać od 16 maja 2021 r., nakłada na płatników nowy obowiązek - zamieszczania w formularzach zgłoszeń do ubezpieczeń 6-cyfrowego kodu wykonywanego zawodu osoby ubezpieczonej. W związku z tą zmianą modyfikacji ulegną formularze ZUS ZUA oraz ZUS ZZA.
W 2021 r. święto 1 maja przypada w sobotę. Pracodawcy muszą więc wyznaczyć pracownikom, którzy mają sobotę wolną z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, inny dzień wolny od pracy. Powinni to zrobić w ramach okresu rozliczeniowego, w którym występuje to święto.
Płatnicy składek muszą poinformować ZUS o przychodzie uzyskanym przez osoby pobierające zasiłek lub świadczenie przedemerytalne w okresie od 1 marca 2020 r. do 28 lutego 2021 r. Termin na dopełnienie tego obowiązku upływa 31 maja 2021 r.
Rolnik lub domownik, prowadzący działalność gospodarczą lub współpracujący przy prowadzeniu takiej działalności, który podlega ubezpieczeniom rolniczym, do 31 maja 2021 r. musi złożyć w KRUS oświadczenie (lub zaświadczenie z urzędu skarbowego) o nieprzekroczeniu kwoty granicznej podatku z działalności gospodarczej, ustalonej na 2020 r. Z obowiązku tego rolnicy-przedsiębiorcy nie są zwolnieni pomimo
Każdego roku rolnik-przedsiębiorca podlegający ubezpieczeniu w KRUS ma obowiązek złożenia zaświadczenia z urzędu skarbowego o wysokości należnego podatku dochodowego od przychodów uzyskanych w poprzednim roku kalendarzowym. Ustawowy termin na złożenie takiego dokumentu upływa 31 maja. Konsekwencją niezłożenia go w terminie albo przekroczenie dopuszczalnego limitu kwoty podatku dochodowego jest wyłączenie
Przedsiębiorcy, którzy pobierają jednocześnie świadczenie lub zasiłek przedemerytalny, muszą złożyć w ZUS oświadczenie o wysokości przychodu. Natomiast pracodawcy zatrudniający osoby pobierające takie świadczenia muszą tym osobom wystawić zaświadczenia o wysokości pobranego przez nich przychodu. Zaświadczenia/oświadczenia o wysokości przychodu uzyskanego w okresie od 1 marca 2020 r. do 28 lutego 2021
Od 16 maja 2021 r. płatnicy składek zgłaszający do ZUS osoby ubezpieczone, np. pracowników, zleceniobiorców, będą musieli wypełniać do ZUS nowe formularze zgłoszeniowe. Zmianie ulegną druki ZUS ZUA i ZUS ZZA.