Od 1 września 2018 r. zostanie obniżony wiek pracowników młodocianych. Za takiego pracownika będzie uważana osoba, która ukończyła 15 lat, a nie przekroczyła 18. roku życia.
Od 1 lipca 2018 r. w przypadku niektórych zawodów łatwiej można uzyskać pozwolenie na pracę w Polsce dla cudzoziemca. Wojewoda wydaje bowiem dla niektórych zawodów zezwolenie na pracę bez konieczności przedstawienia informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych w oparciu o rejestry bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy
Do 31 sierpnia 2018 r. ZUS ma obowiązek poinformować osoby ubezpieczone o wysokości składek zapisanych na ich kontach w Kompleksowym Systemie Informatycznym ZUS (KSI ZUS). W tym roku list trafi do ponad 19 milionów ubezpieczonych. Osoby, które mają założony profil informacyjny na PUE ZUS, nie otrzymają listu pocztą. Informacja będzie dla nich dostępna, gdy zalogują się na swój profil.
Zasiłki z ubezpieczeń społecznych podlegają ochronie przed potrąceniami podobnie jak wynagrodzenie za pracę. Ochrona ta wyraża się poprzez obowiązek stosowania przez płatników zasiłków granic potrącenia i kwot wolnych od potrąceń. Od 1 lipca 2018 r. kwoty wolne od potrąceń i egzekucji z zasiłków zostały określone stawką stało i będą one corocznie waloryzowane. Do 30 czerwca 2018 r. kwoty wolne były
Możliwość tworzenia związków zawodowych i przystępowania do nich przez osoby świadczące pracę na podstawie umów o dzieło, zlecenia czy w ramach tzw. samozatrudnienia to najważniejsza zmiana, jaką uchwalono w zakresie tworzenia i funkcjonowania organizacji związkowych. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Od 19 lipca 2018 r. obowiązują kolejne zmiany w PIT i CIT. Większość z nich jest dla podatników korzystna i stanowi próbę naprawy niektórych zmian wprowadzonych od 1 stycznia 2018 r. Z tego powodu ustawodawca zdecydował się, że nowe regulacje - z nielicznymi wyjątkami - mają zastosowanie do dochodów osiągniętych od początku 2018 r. W raporcie przedstawiamy omówienie poszczególnych zmian ze wskazaniem
PROBLEM Nasza firma zatrudnia m.in. zleceniobiorczynię, która przez ostatni rok nie realizowała umowy ze względu na pobieranie zasiłku macierzyńskiego. Osoba ta zamierza powrócić do pracy od 1 września 2018 r. Czy zleceniodawcy będzie przysługiwało zwolnienie z opłacania składek na Fundusz Pracy i FGŚP za tę osobę?
Od 2 maja 2018 r. zaszły istotne zmiany dotyczące uzyskiwania w ZUS zaświadczeń o właściwym ustawodawstwie A1 dla osób spoza UE. Dotyczą one przede wszystkim podmiotów zatrudniających obywateli Ukrainy. Procedura uzyskiwania zaświadczenia A1 przez te osoby została ujednolicona i doprecyzowana. Osoba ubiegająca się o poświadczenie formularza A1 będzie zobowiązana dołączyć do wnioski nowy druk US-54
Z ulgi rehabilitacyjnej mogą korzystać m.in. podatnicy, na których utrzymaniu pozostają osoby niepełnosprawne, jeżeli dochody tych osób nie przekraczają w roku podatkowym limitu wskazanego w przepisach updof. Od 6 czerwca 2018 r. zmieniły się zasady ustalania wysokości tego dochodu. Dzięki temu większa liczba opiekunów osób niepełnosprawnych zyskała prawo do ulgi rehabilitacyjnej. Ponieważ nowe regulacje
Świadczeniodawcy będą mieli możliwość elektronicznego potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie numeru PESEL świadczeniobiorcy. Nastąpią również zmiany w zakresie zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego i wyrejestrowywania z tego ubezpieczenia członków rodziny.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach należy do najpopularniejszych, o które wnioskują przedsiębiorcy. Dotychczas jego uzyskanie wymagało osobistej wizyty w urzędzie skarbowym bądź na poczcie. Od niedawna przedsiębiorcy zyskali możliwość złożenia wniosku w tej sprawie również przez internet.
Działalność socjalna prowadzona przez pracodawców w formie zfśs wymaga stosowania w tym zakresie regulacji wewnątrzzakładowych, które nie mogą być sprzeczne z ustawą o zfśs. Nie można zatem z góry wykluczyć z grona beneficjentów funduszu pracowników najlepiej zarabiających, a także pominąć dochodów małżonków posiadających rozdzielność majątkową przy ustalaniu ich prawa do wsparcia z zfśs. Ponadto o
Od 1 stycznia 2011 r. wzrośnie kwota wynagrodzenia minimalnego. Pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy nie będzie mógł zarabiać mniej niż 1386 zł brutto; jedynie w pierwszym roku pracy trochę mniej, bo 1108,80 zł. Poza tym od 1 stycznia 2011 r. wzrosną również świadczenia, których wielkość zależy od wynagrodzenia minimalnego. Przedstawiamy, jaki wpływ ma wzrost minimalnego wynagrodzenia
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych 29.10-15.11.2010 r.
Zawieszenie stosunku pracy jest związane z wystąpieniem szczególnych przesłanek i może być stosowane wyłącznie z mocy przepisu ustawy. Nie jest możliwe przyjęcie, iż nawiązanie nowego stosunku pracy, przy braku innych ustaleń stron, powoduje zawieszenie poprzedniego stosunku pracy (wyrok Sądu Najwyższego z 4 listopada 2009 r., I PK 106/09).