Spory na linii pracodawca - pracownik często dotyczą wynagrodzeń za nadgodziny. Nawet gdy spór ten zakończy się ugodą, a pracodawca wypłaci pracownikowi odszkodowanie, nie jest to koniec rozliczeń. Pracodawca jako płatnik składek powinien bowiem odprowadzić składki ZUS od odszkodowania wypłaconego pracownikowi, jeżeli jego wypłata jest de facto wynagrodzeniem za świadczenie pracy w godzinach nadliczbowych
Pracownik, zatrudniony na podstawie umowy o pracę, w razie niezdolności do pracy zachowuje prawo do wynagrodzenia chorobowego przez okres pierwszych 33 dni w ciągu roku kalendarzowego. Jeżeli jednak zatrudniona osoba ukończyła 50. rok życia, ma prawo do wynagrodzenia chorobowego przez okres 14 dni w roku kalendarzowym.
Jednej z naszych pracownic pod koniec kwietnia 2016 r. wypłacimy odprawę emerytalną. Osoba ta od prawie roku otrzymuje dodatek wyrównawczy. Czy ten dodatek powinniśmy uwzględnić w podstawie wymiaru odprawy?
Pracodawcy zobligowani do tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych powinni wpłacić pierwszą ratę odpisu na fundusz w terminie do 31 maja 2016 r. Rata musi wynieść co najmniej 75% równowartości odpisu podstawowego. Należy ją przekazać na rachunek bankowy funduszu.
Płatnicy składek zatrudniający osoby pobierające świadczenie lub zasiłek przedemerytalny muszą sporządzić i przekazać do ZUS zaświadczenia o kwocie uzyskanego przez te osoby przychodu. Rok rozliczeniowy dla tych osób trwa od 1 marca poprzedniego roku do końca lutego roku bieżącego. W 2016 r. przedsiębiorcy mają czas na przekazanie zaświadczeń do 31 maja.
W efekcie wyroków sądów administracyjnych i Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r. (sygn. K 7/13) organy podatkowe zmieniły sposób interpretowania przepisów o nieodpłatnych świadczeniach. Obecnie domagają się pobrania podatku dochodowego od bonusu pracowniczego przede wszystkim wtedy, gdy jego przyznania nie można uzasadnić potencjalną korzyścią dla pracodawcy (np. efektywniejszym wykonaniem zadania
Od 20 maja 2016 r. w Ordynacji podatkowej zwiększy się zakres odpowiedzialności osób trzecich za zaległości podatkowe stowarzyszeń. Nowością są przepisy o odpowiedzialności za zaległości stowarzyszeń powstałe w okresie przed wpisem do KRS oraz o odpowiedzialności za zaległości podatkowe tzw. stowarzyszeń zwykłych działających bez wpisu do rejestru (art. 116a O.p.). Wprowadzone reguły odpowiedzialności
Likwidacja obowiązku realizowania przez nauczycieli w ramach 40-godzinnego tygodniowego czasu pracy tzw. godzin karcianych oraz uregulowanie kwestii dotyczących postępowania dyscyplinarnego nauczycieli, w tym usprawnienia tego postępowania oraz wprowadzenia centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinujących, to najważniejsze zmiany, jakie wprowadzono w Karcie Nauczyciela. Nowelizacja wejdzie w życie po
Jak zatrudnienie pracowników tymczasowych wpływa na wysokość pierwszej raty odpisu na zfśs w 2016 r.
Nasza firma zatrudnia około 100 osób i tworzy zfśs. Od 31 maja 2016 r. rozpoczną u nas pracę pracownicy tymczasowi. W tym dniu planujemy przekazanie na rachunek zfśs I raty odpisu. Czy w związku z zatrudnieniem tych osób musimy ją ponownie przeliczyć?
Od 23 stycznia 2016 r. wyższe stanowiska w służbie cywilnej są obsadzane w drodze powołania. Wcześniej zatrudnienie na takich stanowiskach następowało na podstawie otwartego i konkurencyjnego naboru. Powołanie na wyższe stanowisko w służbie cywilnej następuje na czas nieokreślony.
Jeżeli umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania w przepisie definiującym należności licencyjne nie wymienia należności z tytułu korzystania z oprogramowania komputerowego, to należności te nie są opodatkowane podatkiem "u źródła" w Polsce. Oznacza to, że wynagrodzenie za oprogramowanie, wypłacane m.in. zagranicznym kontrahentom z Niemiec, Irlandii, USA i Wielkiej Brytanii, nie jest należnością licencyjną
Ubezpieczony nabywa prawo do zasiłku chorobowego po upływie okresu wyczekiwania. Okres ten jest zróżnicowany. Dla ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu chorobowemu wynosi obowiązkowo 30 dni, natomiast dla ubezpieczonych dobrowolnie - 90 dni.
Od przychodów pochodzących z różnych źródeł, stanowiących podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, składkę tę oblicza się oddzielnie. Jednocześnie oznacza to, że obniżenia naliczonego podatku trzeba dokonać tylko od tego przychodu, który stanowił podstawę wymiaru składki zdrowotnej. Zatem nie obniża się podatku od zasiłków i innych świadczeń, od których ta składka nie jest naliczana. Taką
W I kwartale 2016 r. weszły w życie duże zmiany przepisów w zakresie prawa pracy, zasiłków i ubezpieczeń społecznych. Największe problemy stwarzają nowe przepisy dotyczące umów terminowych. Zgodnie z najnowszymi interpretacjami do limitu 33 miesięcy, na jakie maksymalnie można obecnie zawrzeć umowę na czas określony, należy wliczać okresy przebywania na urlopie wychowawczym i urlopie bezpłatnym szczególnego
Minister Finansów przygotował broszurę wyjaśniającą zasady korzystania z ulgi na Internet za 2015 r. MF przypomniał w niej, że z ulgi na Internet mogą skorzystać tylko ci podatnicy, którzy do tej pory nie korzystali z niej w ogóle albo po raz pierwszy skorzystali z niej w zeznaniu za 2014 r. (art. 26 ust. 6h updof).
Rok 2016 jest pierwszym rokiem, w którym spółdzielnie nie mają obowiązku publikowania zbadanego przez biegłego rewidenta i zatwierdzonego rocznego sprawozdania finansowego w "Monitorze Spółdzielczym".
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą i spółki cywilne osób fizycznych prowadzące księgi rachunkowe nie są objęte wpisem do KRS. Ich sprawozdania finansowe nie są tym samym składane ani do KRS, ani też do ewidencji prowadzonej przez Centralną Ewidencję Informacji o Działalności Gospodarczej. Ustawa o rachunkowości przewiduje jednak publikację sprawozdań tych jednostek w "Monitorze Sądowym