Senat przyjął 1 lutego 2019 r. bez poprawek ustawę o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym. Matki (w niektórych przypadkach - ojcowie) co najmniej czworga dzieci będą mogły ubiegać się o świadczenie pieniężne uzupełniające kwotę ich emerytury do wysokości emerytury minimalnej. Świadczenie to jest przeznaczone wyłącznie dla osób nieposiadających dochodu zapewniającego niezbędne środki utrzymania.
Płatnicy zatrudniający pracowników przy wykonywaniu prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze mają obowiązek sporządzić i przesłać do ZUS formularz ZUS ZSWA za 2018 r. Termin na złożenie tego dokumentu upływa 1 kwietnia 2019 r.
Samochody osobowe i ciężarowe to środki transportu powszechnie wykorzystywane w firmach. W 2019 r. ustawodawca wprowadził nowe zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z nabyciem i używaniem samochodów osobowych, zwłaszcza tych droższych. Zasady te nie zmieniły się natomiast w stosunku do samochodów ciężarowych. Nie objęły także podatku naliczonego od wydatków dotyczących
Wynagrodzenie otrzymywane przez osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych objęte jest ochroną przed potrąceniami. Do tych wynagrodzeń należy odpowiednio stosować przepisy Kodeksu pracy o granicy potrącenia i kwocie wolnej od potrąceń.
Zaświadczenie o wysokości przychodu wypłaconego w 2018 r. zatrudnionym emerytom i rencistom należy złożyć do ZUS 28 lutego 2019 r. W przypadku osób, które nie ukończyły jeszcze powszechnego wieku emerytalnego, przychód uzyskany z tytułu zatrudnienia może wpłynąć na zawieszenie lub zmniejszenie otrzymywanego z ZUS świadczenia.
Płatnicy składek (pracodawcy i zleceniodawcy) zatrudniający emerytów i rencistów mają obowiązek powiadomienia ZUS o wysokości osiąganych przez nich przychodów za rok ubiegły. Ten sam obowiązek spoczywa na świadczeniobiorcach. Nie ma znaczenia, czy zaświadczenie zostanie przekazane przez pracodawcę (zleceniodawcę) czy przez pracującą osobę pobierającą jednocześnie świadczenie emerytalne lub rentowe.
Emeryci i renciści otrzymają od 1 marca 2019 r. co najmniej 70-złotową podwyżkę swoich świadczeń. W 2019 r. jednorazowo zmodyfikowano model waloryzacji. Będzie on korzystniejszy od dotychczasowego dla znacznej grupy emerytów i rencistów.
Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy muszą prowadzić akta osobowe składające się z czterech części: A, B, C i D. Każda z nich może zostać podzielona na mniejsze części, tak aby można było przechowywać w nich oświadczenia lub dokumenty powiązane ze sobą tematycznie.
PROBLEM W naszej spółce planujemy wprowadzenie dodatku pieniężnego na utrzymanie w czystości odzieży ochronnej. Czy będzie on zwolniony z oskładkowania? Jakie działania powinniśmy podjąć, aby ewentualne wyłączenie składkowe nie zostało zakwestionowane przez ZUS?
Od 1 stycznia 2019 r. minimalna stawka godzinowa osób wykonujących pracę na podstawie umów zlecenia oraz umów o świadczenie usług wynosi 14,70 zł. Strony w treści umowy powinny określić sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Służy do tego ewidencja czasu pracy. Na jej podstawie zleceniodawca sprawdza, czy urzędowa stawka godzinowa została zachowana, szczególnie