odszkodowanie dla pracownika
Artykuł aktualny

W 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 4666 zł. W tym roku zmieni się tylko raz, a nie jak w poprzednich latach – dwukrotnie. Wzrasta także minimalna stawka wynagrodzenia za godzinę wykonywania zlecenia lub świadczenia usług, wyniesie ona 30,50 zł. Oprócz wynagrodzenia minimalnego wzrosną również inne składniki wynagrodzenia, których wysokość uzależniona jest od minimalnej płacy.

Interpretacja
21.12.2023 Ubezpieczenia

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne a odszkodowanie dla pracownika, które będzie wypłacone z tytułu rozwiązania umowy o pracę.

W trakcie aktualizacji
10.03.2023 Ubezpieczenia

Niektórym naszym pracownikom będziemy wypłacali odszkodowanie za powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej w czasie trwania stosunku pracy. Odszkodowanie zostało ustalone w stałej miesięcznej kwocie i będzie wypłacane na podstawie składanych przez te osoby co miesiąc oświadczeń o powstrzymaniu się od działalności konkurencyjnej. Czy odszkodowanie powinniśmy wliczyć do podstawy wymiaru wynagrodzenia

Porada

Zaprzestanie, nawet czasowe, wykonywania obowiązków pracowniczych powoduje, że zdarzenie, które byłoby wypadkiem przy pracy, nie może zostać zakwalifikowane jako taki wypadek, gdyż niewykonywanie obowiązków powoduje zerwanie związku wypadku z pracą (wyrok Sądu Najwyższego z 8 maja 2012 r., II UK 253/11).

Artykuł
12.01.2018 Ubezpieczenia

Rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy wiąże się z licznymi obowiązkami, których musi dopełnić pracodawca. Zalicza się do nich m.in. konieczność dokonania określonych wypłat na rzecz pracownika. W zależności od sytuacji mogą to być ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, odprawy, odszkodowania lub rekompensaty, a czasami - odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji. O obowiązku oskładkowania takich

Artykuł
02.08.2016 Podatki Ubezpieczenia

Z początkiem 2016 r. weszły w życie przepisy przewidujące opodatkowanie 70% zryczałtowanym podatkiem niektórych odszkodowań oraz odpraw otrzymywanych od spółek z udziałem środków publicznych. Są to spółki, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego, ich związki lub inne państwowe osoby prawne albo komunalne osoby prawne dysponują bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu

Porada

Spory na linii pracodawca - pracownik często dotyczą wynagrodzeń za nadgodziny. Nawet gdy spór ten zakończy się ugodą, a pracodawca wypłaci pracownikowi odszkodowanie, nie jest to koniec rozliczeń. Pracodawca jako płatnik składek powinien bowiem odprowadzić składki ZUS od odszkodowania wypłaconego pracownikowi, jeżeli jego wypłata jest de facto wynagrodzeniem za świadczenie pracy w godzinach nadliczbowych

Artykuł

Jeżeli ZUS w trakcie kontroli ustali, że wypłacone pracownikowi świadczenie pieniężne stanowi w rzeczywistości wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych, to od kwoty tego świadczenia pracodawca będzie musiał odprowadzić składki ZUS. Także w przypadku zawarcia ugody sądowej, na mocy której zostało wypłacone pracownikowi odszkodowanie, które faktycznie jest zaległym wynagrodzeniem za godziny nadliczbowe

Artykuł

Zdarza się, że płatnik zwalniający pracownika wypłaca mu dodatkową gratyfikację w postaci odszkodowania lub rekompensaty. Takie postępowanie pracodawcy ma na celu zapewnienie byłemu pracownikowi środków do życia na okres między utratą dotychczasowej a uzyskaniem nowej posady. Jeżeli tego typu świadczenie ma bezpośredni związek z wygaśnięciem lub rozwiązaniem umowy o pracę, to jest zwolnione ze składek

Porada

Zawarliśmy z naszym pracownikiem mającym dostęp do ważnych informacji umowę o zakazie konkurencji na okres obejmujący 12 miesięcy po ustaniu zatrudnienia. W umowie tej określiliśmy wartość odszkodowania na kwotę 60 000 zł (co stanowi więcej niż jego minimalna wysokość, tj. więcej niż 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem zatrudnienia). 28 lutego 2014 r. nastąpiło rozwiązanie

Porada

Nasza spółka zobowiązała się w drodze ugody sądowej do zapłaty odszkodowania byłemu pracownikowi za niezgodne z prawem wypowiedzenie umowy o pracę. Kwota odszkodowania nie przekracza 3-miesięcznego wynagrodzenia za pracę. Obowiązujący u nas regulamin wynagradzania przewiduje, że jeżeli umowa o pracę zostaje rozwiązana za wypowiedzeniem przez pracodawcę, pracownikom przysługuje odszkodowanie w wysokości

Porada

Nasz pracownik w 2012 r. miał wypadek w pracy i pobierał zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego, a następnie świadczenie rehabilitacyjne. Czy okresy pobierania przez zatrudnionego świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego należy wykazać w świadectwie pracy?

Porada

Od 1 stycznia 2013 r. wynagrodzenie minimalne wyniesie 1600 zł brutto. Będzie ono zatem wyższe w stosunku do 2012 r. o 100 zł brutto. W związku z tym pracodawcy powinni pamiętać o wprowadzeniu odpowiednich zmian w przepisach wewnątrzzakładowych (regulaminie wynagradzania lub pracy) oraz umowach o pracę, w których minimalne wynagrodzenie zostało określone kwotowo. Ponadto pracodawcy powinni pamiętać

Porada

Na początku roku nasza spółka udzieliła jednemu z członków zarządu zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę zgody na urlop w maju br. Niestety, niedługo przed urlopem okazało się, że pracownik musi być w tym okresie obecny w pracy, w związku z czym rada nadzorcza cofnęła zgodę na urlop. Pracownik miał już wykupioną kosztowną wycieczkę dla siebie i rodziny w jednym z biur podróży. Jako nieformalne odszkodowanie

Porada

W marcu 2012 r. kilku pracowników rozwiązało umowę o pracę na podstawie art. 55 Kodeksu pracy (tj. rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia przez pracownika na skutek ciężkiego naruszenia przez pracodawcę podstawowych obowiązków). 1. Jak prawidłowo naliczyć im odszkodowanie z tego tytułu? 2. Czy tego rodzaju odszkodowanie należy traktować jako element wynagrodzenia (tj. czy podlega opodatkowaniu i oskładkowaniu

Porada
27.02.2012 Podatki Ubezpieczenia

Ze względu na zawartą z pracownikiem umowę o zakazie konkurencji będziemy zobowiązani w kwietniu wypłacić mu odszkodowanie w wysokości określonej w umowie. Czy stanowi ono dla pracownika przychód podlegający opodatkowaniu? Jeżeli tak, to z jakiego źródła?

Porada

Z powodów finansowych podjęliśmy decyzję o likwidacji kilkunastu stanowisk pracy, ale nie spełniamy limitów dla zwolnień grupowych. Jednak z tytułu tych zwolnień indywidualnych musimy wypłacić zwalnianym pracownikom odprawy pieniężne w wysokości wskazanej w przepisach o zwolnieniach grupowych. Jednocześnie skróciliśmy im okresy wypowiedzenia z 3 do 1 miesiąca, a za pozostałe 2 miesiące wypłacimy odszkodowania

Artykuł
22.05.2011 Podatki Ubezpieczenia

Kwestia opodatkowania i oskładkowania odszkodowania pozasądowego z tytułu uszczerbku na zdrowiu, jakiego doznał pracownik w wyniku wypadku przy pracy, i możliwości zaliczenia takiego odszkodowania do kosztów uzyskania przychodów jest dyskusyjna i może być przyczyną sporów z organami podatkowymi.

Porada
07.02.2011 Podatki Ubezpieczenia

W wyniku prawomocnego wyroku sądu nasza firma musi wypłacić byłej pracownicy odszkodowanie za bezpodstawne wypowiedzenie umowy o pracę. Czy odszkodowanie podlega oskładkowaniu i opodatkowaniu?

Artykuł

W 2011 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wzrośnie do kwoty 1386 zł (o 69 zł), a dla pracowników w pierwszym roku pracy do kwoty 1108,80 zł (o 55,20 zł). Z podniesieniem płacy minimalnej związana jest zmiana również innych limitów, świadczeń czy stawek.