lista płac
Artykuł

Obowiązujące przepisy nie zawierają wzoru listy płac. Pracodawca może więc ustalić ten wzór we własnym zakresie. Niniejsza instrukcja określa, jakie elementy powinna mieć lista płac, aby pracodawca mógł wywiązać się z ciążących na nim obowiązków w zakresie naliczania podatku i składek ZUS w prawidłowej wysokości.

Artykuł

Żadne przepisy prawa nie nakazują wprost sporządzania listy płac w rozliczeniach między pracodawcą, pracownikiem a organami publicznymi (urząd skarbowy, ZUS). Jednak ze względu na konieczność prawidłowego ustalenia m.in. zobowiązań składkowo-podatkowych i kwoty do wypłaty, jak również ich weryfikacji przez upoważnione podmioty, tworzenie listy płac jest niezbędne.

Porada

Jedna z naszych byłych pracownic domaga się wydania tzw. paska wynagrodzeń za ostatni miesiąc, za który otrzymała pensję. Żądania kieruje w wiadomościach e-mail. Czy mamy obowiązek wydać jej pasek wynagrodzeń na podstawie wiadomości elektronicznej?

Porada
26.02.2005 Ubezpieczenia

Zgodnie z regulaminem wynagradzania termin wypłaty wynagrodzeń dla wszystkich pracowników naszej firmy przypada na ostatni dzień miesiąca za dany miesiąc. W związku z brakiem środków finansowych wynagrodzenie za grudzień 2004 r. zostało wypłacone z dużym opóźnieniem - 12 lutego 2005 r. na podstawie naliczonej w grudniu 2004 r. listy płac, która została rozksięgowana z datą jej sporządzenia, tj. 29