Dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka) jest premią za efektywnie i nienagannie wykonywaną pracę przez cały rok kalendarzowy w jednostce sfery budżetowej. Prawo do tej gratyfikacji mają również pracownicy, którzy nie przepracowali pełnego roku kalendarzowego, ale okres ten zasadniczo nie może być krótszy niż 6 miesięcy. W takim przypadku otrzymają trzynastkę w wysokości proporcjonalnej.
Naliczanie oraz wypłacanie wynagrodzeń i świadczeń w jednostkach samorządu terytorialnego podlega kontroli przez regionalne izby obrachunkowe (RIO). Z kontroli tych wynika, że wszelkie nieprawidłowości i uchybienia w tym zakresie są najczęściej spowodowane błędną interpretacją obowiązujących przepisów prawa bądź ich nieprzestrzeganiem. Błędy występują najczęściej przy naliczaniu dodatków, nagród i
Zasady ustalania prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, ich wysokość i podstawy wymiaru dla pracowników samorządowych określają ogólne przepisy w tym zakresie, czyli ustawa zasiłkowa. Na wysokość zasiłków przysługujących pracownikom samorządowym mają wpływ także różnego rodzaju dodatki, nagrody i premie, których zasady przyznawania i wypłaty są uregulowane
Pracownik samorządowy otrzymał polecenie wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych w niedzielę. Odmówił, twierdząc, że w czasie weekendu opiekuje się swoją matką, która złamała nogę. Czy jest to podstawa do odmowy wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych? Czy należy uznać, że matka pracownika jest osobą wymagającą sprawowania nad nią stałej pieczy w rozumieniu przepisów o pracownikach samorządowych
Czy dodatek za wieloletnią pracę i dodatek funkcyjny przysługujący pracownikom samorządowym należy uwzględniać w podstawie wymiaru należnych im świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa?
Osoby objęte zreformowanym w 1999 r. systemem emerytalnym mogą przejść na emeryturę po osiągnięciu wieku 60 lat - kobiety lub 65 lat - mężczyźni. Reforma systemu emerytalnego nie objęła jednak wszystkich ubezpieczonych.
Nasz pracownik nabył prawo do świadczenia przedemerytalnego. Rozwiązujemy z nim stosunek pracy w drodze porozumienia stron z przyczyn niedotyczących pracownika. Jakie warunki musi spełnić, aby mógł przejść na wcześniejszą emeryturę przewidzianą dla pracowników samorządowych? Czy fakt rozwiązania stosunku pracy nie w formie wypowiedzenia, lecz w drodze porozumienia stron oraz fakt pobierania świadczenia