Niektórym naszym pracownikom będziemy wypłacali odszkodowanie za powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej w czasie trwania stosunku pracy. Odszkodowanie zostało ustalone w stałej miesięcznej kwocie i będzie wypłacane na podstawie składanych przez te osoby co miesiąc oświadczeń o powstrzymaniu się od działalności konkurencyjnej. Czy odszkodowanie powinniśmy wliczyć do podstawy wymiaru wynagrodzenia
W wyroku z 11 lipca 2018 r. (II PK 175/17) Sąd Najwyższy uznał, że pracownikowi, który podlega ochronie w czasie obniżonego wymiaru czasu pracy w związku z prawem do urlopu wychowawczego, nie przysługuje wynagrodzenie za cały okres pozostawania bez pracy w razie bezzasadnego rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. W takim przypadku pracownik ma prawo maksymalnie do 3-miesięcznego wynagrodzenia
Rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy wiąże się z licznymi obowiązkami, których musi dopełnić pracodawca. Zalicza się do nich m.in. konieczność dokonania określonych wypłat na rzecz pracownika. W zależności od sytuacji mogą to być ekwiwalenty za niewykorzystany urlop, odprawy, odszkodowania lub rekompensaty, a czasami - odszkodowania z tytułu zakazu konkurencji. O obowiązku oskładkowania takich
Z początkiem 2016 r. weszły w życie przepisy przewidujące opodatkowanie 70% zryczałtowanym podatkiem niektórych odszkodowań oraz odpraw otrzymywanych od spółek z udziałem środków publicznych. Są to spółki, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego, ich związki lub inne państwowe osoby prawne albo komunalne osoby prawne dysponują bezpośrednio lub pośrednio większością głosów na zgromadzeniu
Zawarliśmy z naszym pracownikiem mającym dostęp do ważnych informacji umowę o zakazie konkurencji na okres obejmujący 12 miesięcy po ustaniu zatrudnienia. W umowie tej określiliśmy wartość odszkodowania na kwotę 60 000 zł (co stanowi więcej niż jego minimalna wysokość, tj. więcej niż 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem zatrudnienia). 28 lutego 2014 r. nastąpiło rozwiązanie
Wypłata odszkodowania za powstrzymywanie się pracownika od działalności konkurencyjnej po ustaniu zatrudnienia ma, co do zasady, charakter obowiązkowy. Dotyczy to zarówno wysokości świadczenia, jak i terminu jego wypłaty. Jeżeli pracodawca nie wypłaca odszkodowania lub opóźnia się z jego wypłatą, to tego rodzaju naruszenia mogą powodować ustanie zakazu konkurencji.
Wynagrodzenie pracownika określone w umowie o zakazie konkurencji w czasie trwania zatrudnienia stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Od kwot tego wynagrodzenia należy również opłacić zaliczkę na podatek dochodowy. Inaczej będzie w przypadku odszkodowania wypłacanego na podstawie umowy o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia. Takie wypłaty są zwolnione ze składek
Nasza spółka zatrudnia menedżera na podstawie kontraktu o charakterze umowy zlecenia. Z uwagi na dostęp menedżera do strategicznych informacji dotyczących przedsiębiorstwa spółka chciałaby zawrzeć z nim odpłatną umowę o zakazie konkurencji. Umowa ta miałaby obowiązywać zarówno w trakcie trwania kontraktu, jak i po jego zakończeniu. Czy zawarcie takiej umowy odbywa się na identycznych zasadach jak w
Nasza spółka planuje zatrudnić specjalistę o bardzo wąskiej, unikalnej na rynku specjalizacji. Po przeprowadzeniu rekrutacji udało się wyłonić kandydata, który spełnia oczekiwania pracodawcy, jednak pracownik prowadzi działalność gospodarczą, która ma charakter konkurencyjny wobec naszej spółki. Z chwilą zatrudnienia musiałby ją więc zawiesić lub rozwiązać, co nie leży w jego interesie. Chcielibyśmy
Ze względu na zawartą z pracownikiem umowę o zakazie konkurencji będziemy zobowiązani w kwietniu wypłacić mu odszkodowanie w wysokości określonej w umowie. Czy stanowi ono dla pracownika przychód podlegający opodatkowaniu? Jeżeli tak, to z jakiego źródła?
Zatrudniliśmy osobę na podstawie kontraktu menedżerskiego. Od razu zawarliśmy z tą osobą umowę o zakazie konkurencji obowiązującego w trakcie trwania umowy (odpłatną). Czy kwota ustalona w umowie odszkodowania wypłacana menedżerowi co miesiąc jest zwolniona ze składek na ubezpieczenia społeczne i na ubezpieczenie zdrowotne?
Zawarliśmy z pracownikiem umowę o zakazie działalności konkurencyjnej w trakcie trwania stosunku pracy z prawem do wynagrodzenia z tego tytułu. Czy od tego wynagrodzenia należy odprowadzać składki na ZUS?
Podpisaliśmy z naszym pracownikiem umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. Czy odszkodowanie, które jesteśmy zobowiązani mu wypłacać z tego tytułu, będzie podlegać opodatkowaniu i oskładkowaniu?
Od października br. zatrudniliśmy pracownika na stanowisku architekta. Chcielibyśmy mieć pewność, czy wszystkie projekty wykonuje dla naszej firmy, dlatego zamierzamy zawrzeć z nim równoległą od 1 listopada br. umowę o zakazie konkurencji z dodatkowym wynagrodzeniem - odszkodowaniem z tego tytułu w wysokości 1500 zł miesięcznie. Czy kwota odszkodowania z tego tytułu będzie zwolniona od podatku i składek