W 2024 r. pojawił się szereg projektów nowelizacji przepisów w zakresie podatków, ubezpieczeń społecznych, prawa pracy i prawa gospodarczego, które w założeniach projektodawców miały wejść w życie w 2025 r. Niestety projekty te nie zostały zrealizowane i nie weszły w życie 1 stycznia 2025 r. Przypominamy, czego dotyczyły te projekty, oraz informujemy, na jakim etapie się one znajdują.
Nowe kwoty wolne od potrąceń z zasiłków (chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych) oraz świadczenia rehabilitacyjnego obowiązują od 1 marca 2019 r. Kwoty te zostały zwaloryzowane jak świadczenia emerytalno-rentowe i ustalone tak jak w poprzednim okresie rozliczeniowym trwającym do 28 lutego 2019 r., czyli w wysokości kwotowej, a nie procentowej. Granice potrącenia pozostały bez zmian.
Od 1 lipca 2018 r. wysokość kwoty emerytury i renty wolnej od potrąceń nie jest już wyrażona procentowo, lecz kwotowo - w zależności od rodzaju potrącenia. Nowe kwoty wolne, właściwe dla świadczeń emerytalno-rentowych, muszą zastosować też płatnicy zasiłków przy dokonywaniu z nich potrąceń i egzekucji.
Zasiłki z ubezpieczeń społecznych podlegają ochronie przed potrąceniami podobnie jak wynagrodzenie za pracę. Ochrona ta wyraża się poprzez obowiązek stosowania przez płatników zasiłków granic potrącenia i kwot wolnych od potrąceń. Od 1 lipca 2018 r. kwoty wolne od potrąceń i egzekucji z zasiłków zostały określone stawką stało i będą one corocznie waloryzowane. Do 30 czerwca 2018 r. kwoty wolne były
Podobnie jak w przypadku wynagrodzenia za pracę, również zasiłki z ubezpieczeń społecznych podlegają ochronie przed potrąceniami. Ochrona ta wyraża się poprzez obowiązek stosowania przez płatników zasiłków granic potrącenia i kwot wolnych od potrąceń. Od 1 marca 2018 r. kwotę wolną od potrąceń należy ustalać od najniższej emerytury, która wynosi 1029,80 zł. Do 28 lutego 2018 r. była to kwota 1000 zł
Pracodawcy, którzy są płatnikami zasiłków z ubezpieczenia społecznego, tj. chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, wyrównawczego oraz świadczenia rehabilitacyjnego, mają obowiązek m.in. dokonywania stosownych potrąceń z tych świadczeń. W tym zakresie płatnicy często popełniają błędy, m.in. z powodu stosowania zasad potrącania właściwych dla wynagrodzenia za pracę.
Od 1 stycznia 2013 r. wynagrodzenie minimalne wyniesie 1600 zł brutto. Będzie ono zatem wyższe w stosunku do 2012 r. o 100 zł brutto. W związku z tym pracodawcy powinni pamiętać o wprowadzeniu odpowiednich zmian w przepisach wewnątrzzakładowych (regulaminie wynagradzania lub pracy) oraz umowach o pracę, w których minimalne wynagrodzenie zostało określone kwotowo. Ponadto pracodawcy powinni pamiętać
Do rady nadzorczej naszej spółki uchwałą wspólników został powołany specjalista, który od 1999 r. jest zatrudniony w spółce na podstawie umowy o pracę. W radzie jest przedstawicielem załogi. Z etatu opłacamy za niego do ZUS wszystkie należne składki. Czy od wynagrodzenia wypłacanego z tytułu zasiadania w radzie nadzorczej spółki należy za tę osobę naliczać i opłacać składkę na obowiązkowe ubezpieczenie
Nasz pracownik ma zajęte wynagrodzenie za pracę przez komornika z tytułu zaległości alimentacyjnych. Pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim. Z tego tytułu pobiera zasiłek chorobowy. Czy można dokonać potrącenia z zasiłku chorobowego na podstawie tego samego tytułu, którym komornik zajął wynagrodzenie za pracę?
Zatrudniamy 26 pracowników, dlatego sami naliczamy i wypłacamy zasiłki. W kwietniu 2011 r. otrzymaliśmy wezwanie komornicze do dokonywania potrąceń alimentacyjnych z wynagrodzenia pracownika na łączną kwotę 9253 zł. Pracownik, którego tytuł dotyczy, ma prawo do świadczenia rehabilitacyjnego od 23 listopada 2010 r. do 21 maja 2011 r. Podstawa naliczenia świadczenia rehabilitacyjnego po potrąceniu składek
Najwięcej obowiązków pracodawców na przełomie roku w zakresie prawa pracy dotyczy urlopów wypoczynkowych. Pracodawcy powinni bowiem pamiętać o udzieleniu pracownikom urlopu za br. do końca roku oraz o wyliczeniu współczynnika urlopowego na 2011 r. Nie należy zapominać o pobraniu od pracowników na początku roku oświadczeń o zamiarze lub braku zamiaru korzystania ze zwolnienia na opiekę nad dziećmi do