Transakcje zagraniczne sprawiają podatnikom kłopoty związane z ich prawidłowym rozliczeniem. Powodem takiego stanu rzeczy jest to, że na podatkowe rozliczenie zagranicznej sprzedaży lub zakupu składa się z reguły kilka etapów. Pomyłka w jednym z nich może skutkować błędami w dalszym rozliczeniu. Dlatego, aby zapobiec takim pomyłkom, warto przeanalizować poszczególne etapy związane z rozliczeniem zagranicznych
W praktyce zdarzają się sytuacje, w których nabywca wpłaca zaliczkę na poczet dostaw towarów, które nie dochodzą do skutku lub też dochodzą do skutku w mniejszym wymiarze, niż pierwotnie zakładano. Taki przypadek może mieć miejsce np. w związku z rezygnacją z części zakupu czy brakiem możliwości sprowadzenia przez dostawcę określonych towarów. Wskazany przebieg transakcji wymaga odpowiedniego rozliczenia
Przedsiębiorca, który zawiera transakcje krajowe lub zagraniczne wyrażone w walutach obcych, prędzej czy później musi spotkać się z tematem "różnic kursowych". Powstają one wówczas, gdy wartość transakcji po przeliczeniu na złote w momencie jej przeprowadzenia jest inna niż wartość przeliczona w momencie faktycznego rozliczenia transakcji, np. zapłaty. W zależności od wzajemnych relacji pomiędzy kursami
U niemieckiego dostawcy zamówiliśmy maszynę o wartości 36 125 euro. Niemiecki podatnik 6 listopada 2012 r. wystawił fakturę zaliczkową na kwotę 7000 euro na poczet zakupu maszyny. Zaliczka została wpłacona 8 listopada 2012 r. Wystawiona faktura zaliczkowa nie spowodowała powstania obowiązku podatkowego, ponieważ była wystawiona przed terminem otrzymania zaliczki. 10 stycznia 2013 r. niemiecki kontrahent
Proszę o wyjaśnienie, jak należy księgować faktury zaliczkowe. Kontrahent wpłaca zaliczkę na towar (przykładowo 50%) w kwocie 1220 zł i wtedy spółka wystawia fakturę zaliczkową. Faktyczny wpływ pieniędzy na nasze konto bankowe jest podstawą do wysłania kontrahentowi towaru (w terminie 45 dni od wpłaty zaliczki).