Sprzedawcy często umożliwiają nabywcom płacenie za nabywane towary i usługi w ratach, zwłaszcza w przypadku zakupów towarów i usług o znacznej wartości. W raporcie omawiamy na przykładach skutki podatkowe i rachunkowe takiej sprzedaży.
Podatnik (dłużnik), który odliczył podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, choć faktycznie nie dokonał zapłaty zobowiązania z tego tytułu, ma obowiązek korekty odliczonego VAT na zasadach określonych przez art. 89b ustawy o VAT.
W obrocie gospodarczym występują sytuacje, w których podatnik (wierzyciel) wystawił fakturę za towar lub usługę, odprowadził do urzędu skarbowego podatek VAT należny od tej sprzedaży, a następnie bezskutecznie czeka na zapłatę od dłużnika. Natomiast dłużnik czerpie korzyści z dysponowania nabytym towarem lub wyświadczonej usługi pomimo braku zapłaty za nie, a także poprzez odliczenie podatku naliczonego
Wierzyciele mogą rozliczać wierzytelności nieściągalne w kosztach uzyskania przychodów oraz korygować podstawę opodatkowania VAT i podatek należny. W tym celu muszą spełnić warunki określone przepisami. Przepisy podatkowe odnoszą się również do sytuacji dłużników unikających regulowania wierzytelności. W raporcie przedstawiamy zasady rozliczania wierzytelności nieściągalnych w podatku dochodowym oraz
Od 10 sierpnia 2014 r. czynności usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych może wykonywać każda osoba, która spełni wymogi dotyczące posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych i niekaralności (za ściśle określony katalog przestępstw) oraz wykupi ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. W zbliżonym terminie zacznie prawdopodobnie obowiązywać rozporządzenie w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia
W poprzednim numerze "MONITORA księgowego" (Mk nr 13-14) przedstawiliśmy, jak należy ująć ulgę na złe długi w księgach rachunkowych wierzyciela. W tym artykule zajmiemy się ewidencją tej ulgi po stronie dłużnika.
Spółka w swoich księgach wykazuje należność na kwotę 2 000 000 zł. Należność ta dotyczy towarów sprzedanych kontrahentowi we wrześniu 2012 r. W dniu 31 stycznia 2013 r. klient ogłosił upadłość. Rok obrotowy spółki trwa 12 miesięcy i kończy się w grudniu. W księgach rachunkowych którego roku powinniśmy dokonać odpisu aktualizującego? Sprawozdanie finansowe za 2012 r. zostało sporządzone z datą 25 stycznia
Ustawa o redukcji niektórych obciążeń przedsiębiorców wprowadza m.in. zmiany w zasadach rozliczeń podatku dochodowego, VAT, akcyzy oraz w procedurze podatkowej i prawie gospodarczym. Ich celem jest poprawa sytuacji finansowej przedsiębiorców poprzez wprowadzenie dla nich dogodniejszych rozwiązań prawnych. Nowe reguły stosowania w VAT "metody kasowej" i "ulgi na złe długi", a także obowiązkowe korekty