ulga na złe długi
W trakcie aktualizacji

Sprzedawcy często umożliwiają nabywcom płacenie za nabywane towary i usługi w ratach, zwłaszcza w przypadku zakupów towarów i usług o znacznej wartości. W raporcie omawiamy na przykładach skutki podatkowe i rachunkowe takiej sprzedaży.

Artykuł

Podatnik (dłużnik), który odliczył podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, choć faktycznie nie dokonał zapłaty zobowiązania z tego tytułu, ma obowiązek korekty odliczonego VAT na zasadach określonych przez art. 89b ustawy o VAT.

Artykuł

W obrocie gospodarczym występują sytuacje, w których podatnik (wierzyciel) wystawił fakturę za towar lub usługę, odprowadził do urzędu skarbowego podatek VAT należny od tej sprzedaży, a następnie bezskutecznie czeka na zapłatę od dłużnika. Natomiast dłużnik czerpie korzyści z dysponowania nabytym towarem lub wyświadczonej usługi pomimo braku zapłaty za nie, a także poprzez odliczenie podatku naliczonego

Artykuł

Wierzyciele mogą rozliczać wierzytelności nieściągalne w kosztach uzyskania przychodów oraz korygować podstawę opodatkowania VAT i podatek należny. W tym celu muszą spełnić warunki określone przepisami. Przepisy podatkowe odnoszą się również do sytuacji dłużników unikających regulowania wierzytelności. W raporcie przedstawiamy zasady rozliczania wierzytelności nieściągalnych w podatku dochodowym oraz

Artykuł
12.08.2014 Rachunkowość firm

Od 10 sierpnia 2014 r. czynności usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych może wykonywać każda osoba, która spełni wymogi dotyczące posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych i niekaralności (za ściśle określony katalog przestępstw) oraz wykupi ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. W zbliżonym terminie zacznie prawdopodobnie obowiązywać rozporządzenie w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia

Porada

W poprzednim numerze "MONITORA księgowego" (Mk nr 13-14) przedstawiliśmy, jak należy ująć ulgę na złe długi w księgach rachunkowych wierzyciela. W tym artykule zajmiemy się ewidencją tej ulgi po stronie dłużnika.

Porada

Spółka w swoich księgach wykazuje należność na kwotę 2 000 000 zł. Należność ta dotyczy towarów sprzedanych kontrahentowi we wrześniu 2012 r. W dniu 31 stycznia 2013 r. klient ogłosił upadłość. Rok obrotowy spółki trwa 12 miesięcy i kończy się w grudniu. W księgach rachunkowych którego roku powinniśmy dokonać odpisu aktualizującego? Sprawozdanie finansowe za 2012 r. zostało sporządzone z datą 25 stycznia

Porada

Ustawa o redukcji niektórych obciążeń przedsiębiorców wprowadza m.in. zmiany w zasadach rozliczeń podatku dochodowego, VAT, akcyzy oraz w procedurze podatkowej i prawie gospodarczym. Ich celem jest poprawa sytuacji finansowej przedsiębiorców poprzez wprowadzenie dla nich dogodniejszych rozwiązań prawnych. Nowe reguły stosowania w VAT "metody kasowej" i "ulgi na złe długi", a także obowiązkowe korekty