odpis amortyzacyjny
Artykuł

Podmioty gospodarcze w toku prowadzonej działalności bardzo często wykorzystują samochody osobowe, których podstawą używania jest umowa leasingu. Po zakończeniu umowy samochód może zostać wykupiony przez przedsiębiorcę i dalej używany na potrzeby prowadzonej działalności, a następnie sprzedany. Przedstawiamy podatkowe i rachunkowe skutki wykupu i sprzedaży leasingowanego pojazdu.

Artykuł

W praktyce zdarza się, że przedsiębiorca zakupi składnik rzeczowego majątku trwałego, którego wartości - ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok - nie zaliczy do środków trwałych, lecz ujmie bezpośrednio w kosztach. Jeśli jednak okaże się, że faktyczny okres używania tego składnika majątku będzie inny niż ten przewidywany, tzn. będzie dłuższy niż rok, i zostaną spełnione

Porada

Ustawa o redukcji niektórych obciążeń przedsiębiorców wprowadza m.in. zmiany w zasadach rozliczeń podatku dochodowego, VAT, akcyzy oraz w procedurze podatkowej i prawie gospodarczym. Ich celem jest poprawa sytuacji finansowej przedsiębiorców poprzez wprowadzenie dla nich dogodniejszych rozwiązań prawnych. Nowe reguły stosowania w VAT "metody kasowej" i "ulgi na złe długi", a także obowiązkowe korekty

Porada

Spółka z o.o. do 15 lipca 2005 r. prowadziła działalność w zakresie automyjni. Po tym terminie myjnia została wydzierżawiona (urządzenia i budynek) osobie fizycznej. Czy w związku z tym amortyzację tej automyjni należy wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16c pkt 5 updop? Za dzierżawę tej automyjni spółka będzie pobierała czynsz dzierżawny, w który zostały wliczone koszty amortyzacji

Porada

Pewna firma przekazała nam wyeksploatowany sprzęt z przeznaczeniem do celów szkoleniowych. Wystawiono nam kartę przekazania odpadu, która nie zawiera wartości urządzenia, a jest tylko potwierdzeniem odbioru sprzętu. Zwracam się z prośbą o udzielenie informacji w tej sprawie oraz proszę o podanie, w jaki sposób powinnam to zaksięgować.

Porada
29.12.2004 Rachunkowość firm

Zakupiliśmy licencję na antywirusowy program komputerowy, który natychmiast został zainstalowany na użytkowanych przez nas komputerach. Licencja została zakupiona na okres 3 lat, a jej wartość jest mniejsza niż 3500 zł. Jak zaksięgować zakup tego programu? Jesteśmy zdania, że jednorazowo w koszty w momencie dokonania zakupu.

Porada

Czy odpisów amortyzacyjnych gruntów należy dokonywać co miesiąc, czy też pod koniec roku jednorazowo? Jeśli robiony jest bilans za pół roku, to czy należy uwzględniać półroczny odpis za grunty?