W 2025 r. zmieniły się zasady ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej. Nie wlicza się do niej przychodu ze zbycia środków trwałych. MF wyjaśniło w jaki sposób, po zmianach, rozliczać składkę zdrowotną w przypadku zbycia środka trwałego.
Spółka w lutym 2024 r. zakupiła i przyjęła do używania środek trwały (maszynę), który od marca 2024 r. podlega odpisom amortyzacyjnym. W maju 2024 r. otrzymaliśmy fakturę korygującą (zmniejszającą) koszty transportu tej maszyny. Koszty transportu stanowiły element wartości początkowej użytkowanego środka trwałego. Jak prawidłowo podatkowo i rachunkowo dokonać korekty i zaewidencjonować ją w księgach
Zdarza się, że podatnicy podatku dochodowego otrzymują lub płacą różnego rodzaju odsetki. W raporcie na przykładach omówiono zasady, na jakich odsetki stanowią przychody podatkowe oraz koszty uzyskania przychodów. Opisano również ich ich odrębność księgową. Całość wzbogacono praktycznymi przykładami oraz wyjaśnieniami organów podatkowych i sądów administracyjnych.
Ze zjawiskiem trwałej utraty mamy do czynienia wówczas, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów nie przyniesie w przyszłości w znaczącej części lub w całości przewidywanych korzyści ekonomicznych. Jednostka powinna przynajmniej raz w roku przeprowadzić test na ustalenie, czy konieczne jest objęcie środka trwałego odpisem aktualizującym jego wartość. Okazją
Firmy posiadające samochody służbowe często wyposażają je w urządzenia nawigacyjne GPS. Urządzenia te są obecnie wykorzystywane nie tylko do wskazywania trasy w celu szybkiego dotarcia do celu, ale także do nadzorowania przemieszczania się pojazdów i kontroli pracy pracowników.
Jednostka dokonała ulepszenia całkowicie zamortyzowanego środka trwałego (ulepszenie przystosowujące budynek do norm unijnych w zakresie BHP). Czy odpisy amortyzacyjne powinny być naliczone tylko od wartości dokonanego ulepszenia, czy też od wartości początkowej powiększonej o ulepszenie? Czy odpisów amortyzacyjnych można dokonywać już w miesiącu zakończenia ulepszenia, czy dopiero od następnego?
Przedsiębiorcy w prowadzonej działalności gospodarczej często wykorzystują cudze środki trwałe lub składniki majątku. Użytkowanie takich obcych składników majątku może się odbywać na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia, tzw. leasingu operacyjnego lub innej umowy o podobnym charakterze. Korzystanie z cudzych środków trwałych oznacza konieczność dostosowania tych środków do własnych potrzeb przedsiębiorcy
Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych. Posiadam środek trwały - samochód osobowy, który postanowiłem darować mojemu synowi. Prowadzę księgę rachunkową. 1. Jakie skutki w podatku dochodowym i VAT wywoła powyższa darowizna? 2. Jaki dokument wystawić na udokumentowanie tej darowizny? 3. Jakich zapisów dokonać w księgach w sytuacji darowizny środka trwałego?