Podatnicy często sprzedają posiadane środki trwałe. Czynność ta wywołuje skutki zarówno w zakresie podatku dochodowego, jak i VAT. W raporcie na przykładach wyjaśniamy, w jaki sposób prawidłowo rozliczyć sprzedaż środka trwałego oraz jak ją zaewidencjonować w księgach rachunkowych.
Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników oraz niektórzy przedsiębiorcy zatrudniający pracowników mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. W niniejszej publikacji omówione zostaną zasady zawieszania działalności gospodarczej oraz skutki podatkowe i składkowe takiej decyzji. Wyjaśnione zostaną również zasady prowadzenia pkpir i ksiąg rachunkowych w tym okresie.
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 czerwca do 4 lipca 2022 r.
Tradycyjną formą zapłaty za dokonywane transakcje jest zapłata w gotówce, tj. za pomocą banknotów lub monet. Transakcje opłacane w gotówce generują u przedsiębiorców tzw. obrót gotówkowy. Wszelkie inne sposoby zapłaty generują u przedsiębiorców tzw. obrót bezgotówkowy. Najczęściej obrót bezgotówkowy jest aktywowany poprzez opłacanie transakcji przelewem albo z wykorzystaniem karty płatniczej lub płatności
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 maja do 3 czerwca 2022 r.
Podatnicy mają liczne wątpliwości, jak należy rozliczać zaliczki w podatku dochodowym i VAT. Dotyczą one m.in. obowiązku rozpoznawania przychodu z tytułu otrzymanych zaliczek, konieczności ich zapłaty na rachunki wykazane na białej liście podatników VAT czy też stosowania przy ich regulowaniu mechanizmu podzielonej płatności. Z początkiem 2021 r. umożliwiono podatnikom VAT przeliczanie kwot wyrażonych
Z pewnością - ze względu na stanowisko MF - wiele biur rachunkowych od 1 marca 2015 r. zdecydowało się na instalację kasy rejestrującej. Z tego samego powodu wiele z tych podmiotów (nie osiągając rocznego obrotu ze sprzedaży przekraczającego 150 000 zł) nalicza podatek należny od świadczonych usług, nie wykorzystując tzw. zwolnienia podmiotowego. Z interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 9 kwietnia
9 kwietnia 2015 r. w interpretacji ogólnej MF zmienił stanowisko w sprawie prawa do korzystania przez biura rachunkowe ze zwolnienia podmiotowego z VAT i zwolnień z obowiązku stosowania kas rejestrujących. W interpretacji MF potwierdził, że biura rachunkowe, które wykonują usługi związane z obsługą rachunkowo-księgową (w szczególności: prowadzenie ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji
Podatnicy, którzy prowadzą sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, mają obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Wynika on z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z tym podatnicy rozpoczynający działalność mają wiele pytań dotyczących prawidłowego rozliczenia w księgach rachunkowych zakupu kasy fiskalnej i należnej
MF stwierdziło, że zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2015 r. biura rachunkowe, które świadczą usługi doradztwa podatkowego wymienione w art. 2 ustawy o doradztwie podatkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności i rolników ryczałtowych, są objęte bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania tej sprzedaży w kasie rejestrującej.
Prowadzimy ewidencję sprzedaży za pomocą kas fiskalnych. Do każdej sprzedaży wystawiamy fakturę. Proszę o wyjaśnienie, jak prawidłowo ujmować w księgach rachunkowych sprzedaż zaewidencjonowaną z użyciem kasy rejestrującej? Czy sprzedaż z całego miesiąca można zaksięgować zbiorczo, tzn. w jednej pozycji na podstawie raportu miesięcznego?
Jakich księgowań w księgach rachunkowych należy dokonać z tytułu sprzedaży w kasie fiskalnej?
W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych ulgę z tytułu nabycia kasy fiskalnej? Kasa fiskalna została zakupiona w cenie netto 2999 zł.