Śmierć pracodawcy będącego osobą fizyczną wpływa na stosunki pracy zatrudnionych u niego pracowników. Zasadniczo z dniem śmierci pracodawcy umowy o pracę z pracownikami wygasają. Istnieją jednak wyjątki od tej zasady, a jednym z nich jest przypadek ustanowienia zarządu sukcesyjnego. Termin i sposób jego ustanowienia wpływają na czas trwania stosunku pracy po śmierci pracodawcy.
Działalność prowadzona indywidualnie przez osoby fizyczne jest w Polsce najpopularniejszą formą aktywności gospodarczej. Budowane w ten sposób firmy nie rzadko prowadzą działalność gospodarczą na dużą skalę, co jest równoważne m.in. z dysponowaniem znacznym majątkiem rzeczowym i zatrudnianiem wielu pracowników. Dlatego śmierć przedsiębiorcy prowadzącego taką działalność powoduje poważne konsekwencje
Ustanowienie zarządu sukcesyjnego przez pracodawcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą nie spowoduje wygaśnięcia umów o pracę z dniem jego śmierci. Taki efekt wystąpi tylko wtedy, gdy w czasie wykonywania zarządu pracownicy zmarłego nie zostaną przejęci przez nowego pracodawcę. Takie zmiany w zakresie wygasania stosunków pracy wprowadza ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem
Prowadzę księgowość i kadry w małym zakładzie pracy. Właściciel firmy zmarł. Kto w takiej sytuacji jest zobowiązany do wypłacenia pracownikom odszkodowań pieniężnych określonych w Kodeksie pracy?