Firmy coraz częściej wykorzystują umowę komisu do sprzedaży towarów handlowych, np. książek, obuwia itd. Umowa ta wymaga stosowania szczególnych zasad rozliczeń w podatkach i ewidencji księgowej komitenta. Przedstawiamy zasady opodatkowania takiej transakcji podatkami VAT i dochodowym oraz proponowaną ewidencję księgową.
Jesteśmy spółką, która pozyskuje skóry surowe od rolników z całej Polski i przygotowuje je do wysyłki na sprzedaż aukcyjną w Finlandii. Następnie po aukcji rozlicza tę sprzedaż i przekazuje rolnikom należność, potrącając sobie marżę na podstawie umowy z rolnikiem ryczałtowym. W świetle VAT po 1 maja 2004 r. powstało wiele pytań, jak rozliczać tę operację gospodarczą. Czy zaliczki wysłane do rolnika
Zgodnie z obowiązującą definicją przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizją) w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym. Wynika z tego, że umowy komisu mogą być dwojakiego rodzaju. Pierwsza to umowa sprzedaży - zgodnie z którą komisant zobowiązuje
Od 1 maja 2004 r. wydanie towarów na podstawie umowy komisu między komitentem a komisantem oraz wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta, jest w rozumieniu ustawy o VAT dostawą towarów.
Wraz z wejściem w życie od 1 maja 2004 r. ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w istotny sposób zmieniły się zasady fakturowania czynności dokonywanych na podstawie umowy komisu. Skutkiem tego jest inny sposób ewidencji księgowej rozrachunków pomiędzy stronami umowy komisu.