Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorców jest ustalana w zależności od formy opodatkowania działalności gospodarczej. Od 1 stycznia 2025 r. weszła w życie nowelizacja ustawy zdrowotnej, która wprowadziła zmiany zasad ustalania podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne dla niektórych przedsiębiorców. Dotyczą one m.in. wyłączenia z podstawy wymiaru składki zdrowotnej
Podatnik, który zamierza sprzedać samochód osobowy wykupiony z leasingu operacyjnego, nie osiąga przychodu z działalności gospodarczej pod warunkiem, że samochód ten po wykupie nie stanowił środka trwałego w prowadzonej działalności. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Podatnik prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą chce wprowadzić do firmowego majątku zestaw drogich elektronarzędzi, które kupił 2 lata temu. Nie ma niestety dowodów zakupu tych narzędzi. Jak powinien ustalić ich wartość początkową?
Podatnik, który wycofa nieruchomość z ewidencji środków trwałych i zaprzestanie ją wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej, nie musi korygować dokonanych od niej odpisów amortyzacyjnych. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Z funkcjonowaniem spółek osobowych (tj. spółki cywilnej, jawnej, partnerskiej czy komandytowej) wiąże się wiele nierozstrzygniętych jednoznacznie problemów w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Chcąc ograniczyć skalę występowania tych problemów, ustawodawca planuje od 1 stycznia 2011 r. wprowadzić kilka nowych rozwiązań podatkowych dla tych spółek.
Klientka naszego biura rozpoczęła prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Posiada z mężem wspólny samochód osobowy, ale nie ma prawa jazdy. Ma je tylko jej mąż. Czy istnieje możliwość rozliczania wydatków dotyczących tego samochodu w kosztach jej firmy? Mąż nie prowadzi działalności gospodarczej.
Zakupiłam 10 sztuk siłowników hydraulicznych. Każdy jest taki sam i koszt jednego wyniósł 300 zł netto. Zostaną zamontowane w maszynie, która stanowi mój środek trwały. Faktura zakupu opiewa na kwotę 3000 zł netto. Jak powinnam ją zaksięgować? Prowadzę pkpir metodą kasową. Czy powinnam ten zakup rozliczyć przez odpisy amortyzacyjne, czy może bezpośrednio zaliczyć do kosztów?
Podatnik dokonał zakupu środka trwałego: maszyny do produkcji. Zgodnie z umową zawartą z dostawcą krajowym faktura została wystawiona w walucie obcej. Zapłata za fakturę nastąpiła przed przyjęciem środka trwałego do używania. Czy różnice kursowe powstałe w związku z zapłatą faktury wpłyną w całości na wartość początkową środka trwałego? Jak tego typu transakcje rozliczać w księgach rachunkowych?
Przedsiębiorcy w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dość często wykorzystują grunty stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego (lub Skarbu Państwa). Grunty te mogą być bowiem oddawane w użytkowanie wieczyste, w wyniku czego oddający w użytkowanie nadal pozostaje właścicielem gruntu, natomiast użytkownik nabywa prawa zbliżone do praw właściciela.
Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie robót budowlano-montażowych. We wrześniu 2009 r. na potrzeby prowadzonej działalności kupiłem walec drogowy. W tym samym miesiącu maszynę odebrałem i wprowadziłem do ewidencji środków trwałych. Zamortyzowałem ją jednorazowo w ramach limitu dla tzw. małych podatników. Maszynę eksploatowałem do kwietnia 2010 r. W tym miesiącu bowiem,
Nasza spółka chciałaby nabyć drogą maszynę, dzieląc się kosztami zakupu wspólnie po połowie z sąsiadującą spółką. Będziemy wykorzystywać ją na zmianę w zależności od potrzeb. Jak powinien zostać udokumentowany taki zakup? Jak księgować koszty amortyzacji, remontów? Co w związku ze współwłasnością należy ujawnić w sprawozdaniu finansowym?
Zakupiliśmy nowy silnik do użytkowanego środka trwałego. Silnik ma lepsze parametry i ulepszy nasz środek trwały. Czy mamy zmniejszyć wartość środka trwałego o wartość likwidowanego, zepsutego silnika? W jaki sposób mamy dokonać jego wyceny, gdy jego wartość nie była wyspecyfikowana przy zakupie środka trwałego i nie wiemy, jaka część amortyzacji na niego przypada?
Jako wspólnik w spółce z o.o. chcę zakupić mieszkanie na działalność tej spółki. I co się stanie, jeżeli po roku będę chciał zmienić siedzibę i sprzedać to mieszkanie? Jakie są skutki pod względem podatkowym? Czy muszę odprowadzić podatek od tej czynności?