Z końcem stycznia 2024 r. rozwiąże się umowa o pracę jednego z naszych pełnoetatowych pracowników (zatrudnionego od ponad 2 lat) z przyczyn go niedotyczących. Pojawi się w związku z tym konieczność wypłacenia mu odprawy pieniężnej. Na jego wynagrodzenie składa się pensja zasadnicza na poziomie ustawowego minimum płacowego i zmienne, miesięczne premie procentowe wyliczane od wspomnianej pensji. W jaki
Nowe przepisy obowiązujące od 20 kwietnia 2022 r. zmieniły tryb ubiegania się o przyznanie emerytury pomostowej. Ponadto zostały zmodyfikowane obowiązki pracodawców zatrudniających osoby przy pracach o szczególnym rodzaju lub w szczególnym charakterze. Rozszerzono także uprawnienia kontrolne PIP.
Pracownicy samorządowi mogą być przenoszeni czasowo do pracy w jednostkach pomocy społecznej. Osoby zatrudnione w administracji rządowej na etatach mogą mieć natomiast czasowo gorsze warunki zatrudnienia lub w ogóle stracić pracę. To rozwiązania zawarte w tzw. tarczy antykryzysowej 2.0, której większość przepisów zaczęła obowiązywać 18 kwietnia 2020 r.
Likwidacja stanowiska pracy może uzasadniać rozwiązanie z pracownikiem umowy o pracę. Taka przyczyna zakończenia stosunku pracy jest kwalifikowana jako leżąca po stronie pracodawcy, co wiąże się z koniecznością wypłaty odprawy zwalnianemu na tej podstawie pracownikowi. Przeprowadzenie likwidacji stanowiska pracy nie może mieć cech czynności pozornej, ponieważ fikcyjna likwidacja może skutkować przywróceniem
W placówkach feryjnych nauczyciele zatrudnieni na umowy na czas nieokreślony powinni otrzymać wypowiedzenia do 31 maja 2019 r., bo ich stosunek pracy musi się rozwiązać z końcem roku szkolnego, tj. 31 sierpnia br. Dotyczy to także pracowników pedagogicznych z wygaszanych w tym roku gimnazjów. W przypadku likwidowanych gimnazjów zakończenie stosunku pracy z końcem sierpnia br. obejmuje również nauczycieli
21 listopada 2018 r. minie 33-miesięczny limit zatrudnienia na czas określony pracowników, którzy co najmniej od 22 lutego 2016 r. świadczą pracę na podstawie umów na czas określony. Kontynuacja ich zatrudnienia po 21 listopada 2018 r. oznacza, że ich umowy o pracę z mocy prawa przekształcą się w umowy na czas nieokreślony.
Ustanowienie zarządu sukcesyjnego przez pracodawcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą nie spowoduje wygaśnięcia umów o pracę z dniem jego śmierci. Taki efekt wystąpi tylko wtedy, gdy w czasie wykonywania zarządu pracownicy zmarłego nie zostaną przejęci przez nowego pracodawcę. Takie zmiany w zakresie wygasania stosunków pracy wprowadza ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem
Do rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron dochodzi na skutek zgodnego oświadczenia woli obu stron stosunku pracy. Brak zgody pracownika na rozwiązanie umowy w tym trybie skutkuje brakiem porozumienia co do trybu i terminu ustania stosunku pracy. Umowa o pracę nie może zostać wówczas rozwiązana (wyrok Sądu Najwyższego z 4 listopada 2009 r., I PK 94/09).
Odmowa przeniesienia do pracy w innej miejscowości przy niezmienionych warunkach płacowych może być uznana za współprzyczynę rozwiązania umowy o pracę wykluczającą zastosowanie przepisów o rozwiązywaniu stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Pracownik w takim przypadku nie otrzyma odprawy (wyrok Sądu Najwyższego z 12 sierpnia 2009 r., II PK 38/09).
Od 1 września 2017 r. nastąpi reforma oświaty, która przewiduje m.in. likwidację gimnazjów i wprowadzenie 8-letniej szkoły podstawowej. W celu umożliwienia sprawnego rozlokowania kadry pedagogicznej w okresie wdrażania nowej struktury szkół ustawodawca wprowadził rozwiązania uelastyczniające realizację polityki kadrowej. W ich wyniku 1 września 2017 r. w stan nieczynny zostaną przeniesieni nauczyciele
W pewnych sytuacjach przyczyną wypadku przy pracy może być nawet normalna praca niepełnosprawnego pracownika, która - w niesprzyjających okolicznościach - powodowała nadmierne obciążenie jego organizmu (wyrok SN z 24 listopada 2010 r., I UK 181/10).
Wolność związkowa i ochrona stosunku pracy działaczy związkowych nie mogą być absolutne. Naruszenie indywidualnych praw osób trzecich znosi tę ochronę z powodu złamania zasad współżycia społecznego (na podstawie wyroków SN z 19 maja 2011 r., I PK 221/10 oraz I PK 278/10).
Pracowników sfery budżetowej, m.in. mianowanych nauczycieli, mianowanych urzędników państwowych, urzędników służby cywilnej, nie będzie można zwolnić z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego. Taka zmiana przepisów oczekuje obecnie na podpis prezydenta i ma wejść w życie od 1 stycznia 2013 r.
Pracodawca, składając pracownikowi wypowiedzenie umowy o pracę, powinien je złożyć w formie pisemnej. Powinno ono zawierać pouczenie o możliwości odwołania się do sądu pracy w ciągu 21 dni od jego otrzymania. Natomiast w przypadku umów na czas nieokreślony w wypowiedzeniu należy podać jego przyczynę.