W procesie rozliczeń płacowych pracodawcy muszą zwracać szczególną uwagę m.in. na roczny limit dotyczący podstawy wymiaru składek emerytalno-rentowych oraz próg podatkowy. W 2024 r. kwoty te wynoszą odpowiednio 234 720 zł oraz 120 000 zł. Po ich przekroczeniu płatnik powinien zaniechać do końca grudnia danego roku dalszego naliczania i odprowadzania do ZUS składek emerytalno-rentowych, składki na FEP
W 2024 r. wejdą w życie zmiany w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą wysokości i ustalania płacy minimalnej, nowych limitów podatkowych świadczeń pracowniczych oraz emerytur pomostowych dla pracowników.
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych w okresie od 1 czerwca do 4 lipca 2022 r.
Zmienią się niektóre zasady ograniczania egzekucji z wynagrodzenia za pracę pracownika w związku z epidemią COVID-19. Do wyższej kwoty wolnej od potrąceń będzie uprawniony pracownik, którego wynagrodzenie zostało obniżone o co najmniej 25%. Wzrost kwoty wolnej od potrąceń zostanie powiązany z realnym spadkiem wynagrodzenia dłużnika i ograniczony do dnia zakończenia stanu epidemii.
Wynagrodzenie za pracę przypadające pracownikowi do wypłaty podlega obniżeniu nie tylko o potrącenia obowiązkowe, ale też te, do których dokonania pracownik zobowiązuje pracodawcę na podstawie zgody wyrażonej na piśmie. Potrącenia dobrowolne dotyczą najczęściej składek na ubezpieczenia od różnego rodzaju ryzyka (np. na życie, abonamenty medyczne), a także z tytułu korzystania z programów aktywności
Pracownikom-dłużnikom, których wynagrodzenie zostało obniżone lub których członek rodziny utracił źródło dochodu z powodu COVID-19, przysługuje wyższa kwota wolna od potrąceń. Wskazana kwota ulega zwiększeniu o 25% na każdego nieosiągającego dochodu członka rodziny, którego pracownik ten ma na utrzymaniu. Wysokość tego zwiększenia należy obliczyć od przysługującej pracownikowi standardowej kwoty wolnej
Rozszerzenie zwolnienia ze składek ZUS, podniesienie kwoty wolnej od potrąceń z wynagrodzenia oraz zmiany w zakresie zatrudniania cudzoziemców - to główne rozwiązania, jakie wprowadza w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych tzw. Tarcza antykryzysowa 3.0. Weszła ona w życie w przypadku większości regulacji 16 maja 2020 r.
16 maja 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 3.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 3.0.
Inwentaryzacja przeprowadzana na polecenie pracodawcy przez pracowników jest najczęściej związana z ich odpowiedzialnością za mienie powierzone. Za czas poświęcony na ustalenie stanu określonych rzeczowych lub pieniężnych składników majątkowych po zakończeniu roku (lub po krótszych okresach) zatrudnieni mają prawo do wynagrodzenia za pracę. Jeśli zadania inwentaryzacyjne wiązały się z koniecznością
Dodatkowe wynagrodzenie roczne podlega zajęciu do pełnej wysokości, jeżeli egzekucja dotyczy świadczeń alimentacyjnych. W pozostałych przypadkach taka wypłata podlega ochronie przed potrąceniami na podstawie ogólnych przepisów Kodeksu pracy, czyli z zastosowaniem kwoty wolnej od potrąceń i granic potrącenia.
W 2020 r. kwota minimalnego wynagrodzenia wyniesie 2600 zł brutto, tj. o 350 zł więcej niż w 2019 r. Przy założeniu, że w 2020 r. wysokość składek, podatku i pozostałych wskaźników wpływających na wysokość wynagrodzenia do wypłaty jest już ostateczna (ostatnie zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2020 r.), minimalne wynagrodzenie z uwzględnieniem podstawowej stawki, zwykłych kosztów uzyskania przychodów