Płatnicy składek mają określone obowiązki wynikające z przepisów ustawy systemowej. Niedopełnienie tych obowiązków stanowi wykroczenie przeciwko przepisom tej ustawy, które dotychczas było zagrożone stosunkowo niską grzywną (do 5000 zł). Od 1 czerwca 2025 r. kwota grzywny znacząco wzrosła (prawie 10-krotnie).
Możliwość objęcia wsparciem firm zatrudniających od 10 do 49 osób w postaci zwolnienia w wysokości 50% składek ZUS za okres od marca do maja 2020 r. oraz prawo do ponownego przyznania świadczenia postojowego, ale nie więcej niż trzykrotnie - to najważniejsze rozwiązania, jakie wprowadza nowelizacja tarczy antykryzysowej.
PROBLEM Dwie nasze pracownice powróciły do pracy po urlopie rodzicielskim. Łączą one wykonywanie pracy (w wymiarze 1/2 etatu) z urlopem rodzicielskim. Czy w tej sytuacji pracodawca może skorzystać ze zwolnienia z opłacania za nie składek na FP, SFWON i FGŚP?
PROBLEM Od 1 lipca 2018 r. zatrudniamy na podstawie umowy o pracę (pełny etat) osobę bezrobotną w wieku 50+. Z tego tytułu korzystamy ze zwolnienia z opłacania składek na Fundusz Pracy i FGŚP. Od 1 stycznia 2019 r. zawarliśmy z tym pracownikiem kolejną umowę o pracę - na czas nieokreślony. Czy jako płatnik nadal jesteśmy zwolnieni z opłacania składek na FP i FGŚP, aż do wyczerpania 12-miesięcznego
Fundusz Pracy (FP) i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) to tzw. fundusze pozaubezpieczeniowe. Z pierwszego z nich jest finansowana m.in. aktywizacja bezrobotnych, z drugiego są wypłacane określone świadczenia dla pracowników w razie niewypłacalności pracodawcy. Przepisy przewidują liczne zwolnienia z obowiązku opłacania składek na te fundusze. Są one jednak obwarowane wieloma warunkami
PROBLEM Nasza firma zatrudnia m.in. zleceniobiorczynię, która przez ostatni rok nie realizowała umowy ze względu na pobieranie zasiłku macierzyńskiego. Osoba ta zamierza powrócić do pracy od 1 września 2018 r. Czy zleceniodawcy będzie przysługiwało zwolnienie z opłacania składek na Fundusz Pracy i FGŚP za tę osobę?
Jestem księgową w gminnym ośrodku kultury, który został utworzony na mocy uchwały rady gminy i ma status jednostki budżetowej. Czy za zatrudnionych w naszym ośrodku pracowników powinniśmy opłacać składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, skoro ustawa o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy nie wymienia jednostek budżetowych wśród jednostek zwolnionych
Od 6 października br. Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (dalej: Fundusz) nie musi już obligatoryjnie umarzać należności przedsiębiorców, w stosunku do których egzekucja okazała się bezskuteczna. W związku z tym ci przedsiębiorcy powinni się liczyć z możliwością ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego i egzekwowania od nich należności w przyszłości. Ponadto został ustalony 1-miesięczny
W naszej firmie wypłata wynagrodzenia następuje do 10. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. W deklaracji rozliczeniowej za styczeń 2006 r. naliczyłam za zatrudnianych pracowników składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w wysokości 0,15% podstawy jej wymiaru. Wiem, że w tym roku obowiązuje składka w wysokości 0,10% podstawy wymiaru i że należy dokonać korekty. Czy powinnam skorygować
Wiem, że zmieniła się stopa procentowa składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Czy nową wysokość składki należy stosować przy rozliczeniu za miesiąc, w którym opublikowano ustawę budżetową na 2006 r., czy od stycznia 2006 r.?
Zgodnie z przepisami prawa wspólnotowego zadaniem państw członkowskich jest wprowadzenie takich środków prawnych, które zagwarantują zaspokojenie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy. W sprawie C-520/03 Valero przeciwko Funduszowi Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych Trybunał badał, kiedy pracownik ma prawo do żądania środków z tego Funduszu.
Pracodawcy, którzy zawarli układ z wierzycielami w postępowaniu upadłościowym, będą mogli zawierać z Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych porozumienia w zakresie określenia dogodnych warunków zwrotu przez nich należności. Ponadto powstanie możliwość dokonywania przez FGŚP wypłaty świadczeń pracownikom polskiego pracodawcy, którego upadłość została ogłoszona przez sąd lub inny właściwy organ
Od 9 lipca 2010 r. obowiązuje procedura ubiegania się o nieoprocentowane pożyczki z FGŚP. Może się o nie ubiegać pracodawca, który na skutek powodzi przejściowo zaprzestał prowadzenia działalności lub istotnie ograniczył jej prowadzenie.
Od 20 lipca 2010 r. w przypadku niewypłacalności pracodawcy pracownik może otrzymać zaliczkę z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na poczet niezaspokojonych przez pracodawcę roszczeń pracowniczych. Wniosek w tej sprawie może złożyć zarówno pracownik, jak i pracodawca.
W orzeczeniu w sprawie Miret (C-334/92) ETS rozstrzygał, czy osobom pełniącym wysokie funkcje kierownicze przysługuje prawo do wypłat świadczeń z odpowiedniej instytucji gwarancyjnej utworzonej dla pracowników niewypłacalnego pracodawcy.
PROBLEM Moja pracownica 23 stycznia 2018 r. powróciła do pracy z urlopu macierzyńskiego. W jakim okresie jestem zwolniony jako pracodawca z opłacania za nią składek na FP? Skoro pracownica wróciła do pracy, to czy powinna mieć policzone składki na ubezpieczenia społeczne? Czy mam ją zgłaszać do ZUS, czy zgłoszenia dokonać na zasadzie korekty danych? Dodam, że zasiłek wypłacał pracownicy ZUS.